Patrick Watson – Love songs for robots: bombastisch alternatief voor de soundtrack van Spike Jonze’s ‘Her’

door Bram Pollers

We wisten het op voorhand: ‘Love songs for robots’ wacht als opvolger van onder meer ‘Wooden Arms’ en ‘Adventures in your own backyards’ een zware taak. De psychfolk van de eerstgenoemde was fascinerend, maar niet bepaald voer voor een heel erg groot publiek. Op die tweede, en tevens vorige langspeler van Patrick Watson, schuurde de Canadees geregeld heel erg dicht tegen lichtvoetige folkpop aan, wat een culthit als ‘Into giants’ opleverde.

Watson is tevens niet alleen de Canadese singer-songwriter, maar ook de naam van zijn band. Op zijn debuut ‘Waterproof9’ deed de man het solo, vanaf dan ging hij door het leven met een vaste aanhang. Nu is er dus een vijfde album voor de groep; een verzameling nummers die theatraliteit zelden uit de weg gaan en gedrenkt zijn in liefde en melancholie. De titelsong gaat intiem van start en bloeit vervolgens gestaag open om feilloos over te gaan in de gelaagde, rijke grootsheid van ‘Good morning mr. Wolff’ – horen wij daar op het einde de pianoriff van Adele’s ‘Someone like you’?

‘Love songs for robots’ dreigt geregeld overspoeld te worden door Watsons liefde voor overdrijvingen – dat springerig intermezzo op ‘Bollywood’ – doch telt ook een aantal welgekomen rustpunten. Zo is de klassieke pianoriedel ‘In circles’ een soort van Son Lux meets James Vincent McMorrow en brengt de beatlesque intro van ‘Alone in this world’ een ode aan de roots van de popsong. Maar wanneer de nummers boven de vijf minuten afklokken, trekt Patrick Watson meestal pas echt alle registers open, met het ronddolende ‘Places you will go’ en vreemde eend ‘Turn into the noise’ als meest frappante voorbeelden.

Zo is deze laatste nieuwe van Patrick Watson helaas geen algehele voltreffer geworden. Helaas, want ook al passeren er heel wat goede melodieën de revue, de band verlaat geregeld de eigen tuin en ziet vanwege alle epiek door de bomen het bos niet meer. Ook al lijken ze dan inmiddels geëvolueerd tot een soort indietegenhanger van Coldplay, toch blijven wij erin geloven dat Patrick Watson het in zich heeft om een meesterwerkje uit zijn of hun mouw te schudden. Tot die tijd houden wij ons zoet met dit bombastisch alternatief voor de soundtrack van Spike Jonze’s ‘Her’; geen meesterwerk, maar wel aangenaam luistervoer.

Patrick Watson aan het werk zien kan onder meer op Lowlands (Biddinghuizen, 20-22 augustus, info & tickets), Into The Great Wide Open (Vlieland, 4-6 september, info & tickets) en Bruis (Maastricht, 4-6 september, info & tickets).

Website Patrick Watson