Perfect Pussy – Say Yes To Love: woeste razernij

door Bram Pollers

Voorkomen is beter dan genezen, dus vallen we maar meteen met de deur in huis: Perfect Pussy, een Amerikaans vijftal onder leiding van Meredith Graves, is geen voer voor mensen die niet verder kijken dan hun hitparadepopneus lang is. Graves, een muzikaal liefdeskind van Jehnny Beth en Kim Gordon, en haar kompanen zalven met onrust en gebruiken ruis als een volwaardig instrument.

‘Driver’ trapt een helse rit van acht minuten op gang, een tijdspanne waarin volgens Perfect Pussy nog drie andere songs pasten. Net als de opener horen ‘Bells’, ‘Big Stars’ en ‘Work’ thuis in het rijtje rauwe noisepunk. ‘Interference Fits’ gunt ons de mogelijkheid om even naar adem te happen. In vergelijking met de overige zeven uitzinnigheden op ‘Say Yes To Love’ lijkt dit uitmuntende nummer zelfs de allures van een single te hebben, maar dan wel op de manier waarop ‘Sprawl’ diezelfde houding aannam op ‘Daydream Nation’ van Sonic Youth.

Onder het motto “beter te snel dan te traag” zet ‘Dig’ de ramkoers weer lustig verder. ‘Advance Upon The Real’ is dan weer een achtbaan van verschillende klanken waar feedback en andere diffuse geluiden een hoofdrol spelen, want ongeveer twee derde van het nummer bestaat uit georkestreerde ruis. Afsluiter ‘VII’ opent met een bombardement van chaos dat uitmondt in een bezwerende, buitenaardse spoken word waar Henry Rollins een punt aan kan zuigen. Meredith Graves en haar kompanen doen het niet allemaal volgens het boekje, maar ze slagen erin hun puntige sound en de constant dwalende onrust te harmoniseren.

‘Say Yes To Love’ is een plaat die al je frustraties beetneemt en vervolgens vakkundig enkele rake uppercuts verkoopt. Perfect Pussy staat je toe om 23 minuten volledig los te gaan met het verstand op min tien. Wij kunnen ons alvast voorstellen dat deze band live alles en iedereen omverblaast om daarna, als het heel even kan, al hun instrumenten aan flarden te slaan. Dat laatste is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk, maar geef toe, het zou deze woeste razernij nog wat meer kracht bijzetten.

Perfect Pussy live zien kan binnenkort in Amsterdam (Tolhuistuin, 08.08, info & tickets) en Kiewit (Pukkelpop, 15.08, info & tickets).

Website Perfect Pussy

Album verdeeld door Konkurrent