Phèdre – Phèdre: met de P van plezier

door Thomas Konings

Phèdres ‘In Decay’ was de perfecte remedie tegen een winterdipje; een heerlijke disco popsong die je zo moeilijk uit je hoofd krijgt, als kauwgom uit je haar. Dit prijsnummer doet denken aan Ariel Pink en is vergezeld van een videoclip die de single (en zelfs het hele album) sterk reflecteert. Ze toont een bacchanaal, waarbij de deelnemers zich rijkelijk begieten met een stroperige vloeistof en zich tegoed doen aan hamburgers. Erg geschift, maar toch prettig en niet helemaal au sérieux te nemen dus. De vraag was maar of de groep nog meer verrassingen voor de luisteraar in petto had en de geschapen verwachtingen waar kon maken.

Phèdre is het resultaat van de samenwerking tussen leden van Hooded Fang en Doldrums, twee geprezen bands uit Toronto. Het is naar eigen zeggen een fuck you aan de ernst en aan reglementen. Dat leidt tot speelse lo-fi popsongs, waarin flink wordt geëxperimenteerd. Zo waagt zanger Daniel Lee zich in ‘Cold Sunday’ bijvoorbeeld aan rappen. Niet geheel met succes, maar zijn zeurderige zang in het refrein en de bijna hypnotiserende synths maken veel goed. Het is één van de talrijke aanstekelijke nummers op het album.

In ‘Ode to the Swinger’ komen de stemmen van Daniel Lee en April Aliermo het best tot hun recht. Lee heeft een diepe stem en zingt met een zekere afstandelijkheid. Dit past volledig bij de post-punk richting die uitgegaan wordt. Het nummer heeft een zinderende, noisy finale. “I really need a man like you” schreeuwt Aliermo als een bezwering. De magie tussen de twee stemmen werkt, en het is dan ook zeer jammer dat na drie minuten compromisloos terug overgeschakeld wordt op de pretformule. Weliswaar met ‘In Decay’, maar het is tekenend voor het gebrek aan samenhang.

Phèdre staat vol leuke liedjes, die je meteen meefluit en is zeker een aangename luisterervaring met een paar spannende hoogtepunten. Maar de fuck you aan de ernst heeft ook een mindere kant. Het album is bij momenten vluchtig en slechts enkele nummers laten indruk na. Bovendien is het te veel een verzameling van (goede) ideeën, die geen geheel vormen. Over een paar maanden is het bezoek aan dit pretpark waarschijnlijk alweer vergeten.

Phèdre website