Primal Scream/ MC5 (DKT) – Black to Comm: Opeenvolging van climaxen

Twee legendarische rockgroepen van verschillende generaties en continenten brengen een dvd uit van hun optreden in 2008 op het London Meltdown Festival. Voor de Schotse band Primal Scream was het alvast een waargemaakte droom om samen met hun rockgoden, MC5 uit Michigan, een podium te mogen delen. Het concert opent met een eerste act van Primal Scream, wordt gevolgd door een ijzersterke setlist van MC5 en barst uiteindelijk uit in een climactische bisronde van een kwartier.

Primal Scream brengt enorm veel diversiteit in hun optreden door songs te spelen van zowat al hun platen. Het openingsnummer ‘Accelerator’ is opvallend meer gepolijst dan we gewoon zijn en frontman Bobbie Gillespie draagt zijn zang hier ietwat monotoner voor. Ook gitarist Andrew Innes houdt zijn effectpedaal in om even later een explosieve versie van ‘Miss Lucifer’ voor te stellen. Het publiek krijgen ze ook moeiteloos mee met ‘Beautiful Future’, vooraleer de groep een psychedelische trip ondergaat met ‘Kawalski’ en ‘Swastika Eyes’. The Scream sluit een indrukwekkende set af met de hits ‘Rocks’ en ‘Can’t Go Back’. De band werkt momenteel aan een 10de album dat helaas opgenomen zal worden zonder de input van hun bassist Mani. Deze heeft besloten om zich opnieuw aan te sluiten bij de net herenigde band The Stone Roses.

Sinds hun oprichting in 1964 heeft ook MC5 zware veranderingen moeten doorstaan, vooral op het vlak van hun line up. Voor dit optreden in 2008 moesten ze het stellen zonder gitarist Fred ‘Sonic’ Smith en ook zonder hun zanger Rob Tyner, die beiden in de vroege jaren ‘90 overleden zijn ten gevolge van hartproblemen. Na een tragische gebeurtenis afgelopen vrijdag werd het definitieve einde van MC5 aangekondigd. Hun 68-jarige bassist Michael Davis overleed op 17 februari aan een leverziekte.

In 2008 overleefde de band nog dankzij bassist Michael Davis, gitarist Wayne Kramer en drummer Dennis Thompson. Bijgevolg hebben ze hun naam adequaat veranderd naar MC5 (DKT). Deze drie oorspronkelijke leden zingen allen samen in opener ‘Rambling Rose’, maar brengen vanaf het tweede nummer een nieuwe stem op het podium. William DuVall kennen we al van de invloedrijke grungeband Alice in Chains. De man nam de rol van Layne Staley over na zijn vroegtijdige dood in 2002. Met DuVall barst de band onmiddellijk los met hun bekendste en meteen ook meest controversiële nummer: ‘Kick Out The Jams’.

Op vlak van performance heeft MC5 ook een indrukwekkende evolutie ondergaan. De agressiviteit waarmee ze vroeger hopen aandacht kregen vinden we hier nauwelijks terug. Het is immers ook door hun revolutionaire karakter dat ze in zekere mate beschouwd worden als één van de grondleggers van de punk. Maar sinds de politiek turbulente jaren ‘60 is hun toonaangevende rebellie sterk ingekrompen, en wat we op deze dvd waarnemen is werkelijk een hedendaagse adaptatie van MC5. DuVall treedt op als een ware performer. Zijn mikpunt is om het publiek zoveel mogelijk te entertainen, waar hij weliswaar moeiteloos in slaagt. Ook al zijn ze hun typerende opstandigheid overduidelijk kwijt, hun revolutionair karakter klinkt in 2008 toch nog steeds een beetje door: voor het slotnummer ‘American Ruse’ verwijzen ze naar de hypocrisie van de VS in tijden van oorlog. Dat MC5 zijn set afsluit met een politieke boodschap is voor veel toeschouwers een teken dat ze hun identiteit toch wensten te behouden.

Het vijftien minuten lange hoogtepunt van de avond breekt aan wanneer MC5 en Primal Scream samen het podium op komen voor een unieke encore. Er worden twee Primal Scream-nummers gespeeld, en drie van MC5. Ook al zijn de stemmen niet altijd gesynchroniseerd, toch slagen de groepen erin om ons een onvergetelijk optreden te brengen. De twee drumstellen, samen met twee zangers en talloze gitaren, zorgen voor een muzikale explosie.

Tot slot komen we aan een laatste hoogtepunt: met een verrasingsact van de ex-manager van MC5 en goeroe van de tegencultuur John Sinclair sluiten de twee bands hun legendarische optreden af met een krachtige versie van ‘Black to Comm’. Deze DVD is een must-have voor fans van MC5, Primal Scream en voor rock-aficionados tout court.

Primal Scream website

MC5 website

Dvd verdeeld door Suburban