Public Image Ltd. – Live at Rockpalast: kopstoot van een optreden

door Tom Peeters

Wanneer Kele Okereke in 2008 op een Spaans festival aan Sex Pistol Johnny ‘Rotten’ Lydon vraagt of die er ooit aan gedacht had diens andere groep Public Image Ltd. nieuw leven in te blazen, wordt de Bloc Party-frontman prompt in elkaar getimmerd door de mannetjesputters uit Lydons entourage. Nochtans is de vraag van Okereke – overigens een groot PIL-fan – niet onterecht: de reünie die de Sex Pistols op dat moment houden, is een lachertje. En was Public Image Ltd. niet altijd al de meer creatieve uitlaatklep van de punker? Het laatste greintje rebelse punk verdwijnt even later volledig wanneer Lydon opduikt in een reclame voor boter. De oerpunker met boter op het hoofd laat zich voor de kar van het kapitalisme spannen.

Het incident met Okereke moet ergens in het achterhoofd van Lydon blijven spoken zijn, want in 2009 besluit hij om het geld dat hij met de botercampagne heeft binnengerijfd in een reünie van Public Image Ltd. te steken. In de jaren na hun terugkeer belanden ook de platen van de legendarische post-punkers opnieuw in de winkel. In dat opzicht moet je ook ‘Live at Rockpalast’ bekijken, een dvd/cd van een Duitse tv-opname van hun show in Bochum uit 1983. Op dat moment is de oorspronkelijke bezetting van de band al uit elkaar gevallen, maar Lydon slaagt er met een bende sessiemuzikanten toch in de energie van de eerste, enorm invloedrijke platen van zijn band over te brengen op het Ruhrgebiedpubliek.

Heel wat klassiekers passeren de revue: ‘Religion’ wordt ingezet door een kerkorgel, de Sex Pistols-kraker ‘Anarchy in the UK’ zorgt voor een opstoot van energie en ‘This Is Not A Love Song’ raast als een bulldozer over het publiek. Kopstoot ‘Public Image’ mag de show zowel voor geopend als voor gesloten verklaren. De nog relatief jonge Lydon danst zich spastisch in het zweet, terwijl hij zijn neus ledigt op het podium. “I’m bored and I want to go home”, snauwt hij zijn toehoorders toe, maar het heilige vuur brandt in zijn ogen. Het volk gaat zich de hele show lang te buiten aan een energieke danspogo in plaats van naar het optreden te kijken op het schermpje van een smartphone.

Zonder te willen klinken als oude zagen, maar willen we daar alsjeblieft een voorbeeld aan nemen? We weten het: we zijn allemaal veel te cool om te dansen, maar probeer het toch eens. Hoe hip ook, apathie is dodelijk.

Public Image Ltd. website

Cd/dvd verdeeld door Suburban