Puro Instinct – Headbangers In Ecstacy: dromerige gitaarpop

Metalheads die het debuutalbum van Puro Instinct oppikken kunnen wel eens van een kale reis terugkomen. Zware metalen zijn er immers niet terug te vinden op ‘Headbangers in Ecstacy’. Al zou de glossy en fluffy bubbelgumroze hoes al een stevige hint in die richting moeten zijn.

Puro Instinct is een Californisch zussenduo: Piper en Skylar Kaplan. De ene is nog te jong om binnen te mogen in de clubs waar ze met haar zusje moet optreden. De andere begon pas enkele jaren geleden met muziekmaken, toen ze een oude synthesizer vond in de garage. 24 en 16 jaar oud zijn ze. Piepjong dus. En toch houden de meisjes zich ver weg van de typische dagboekmijmeringen waarmee hun leeftijdsgenoten ons doorgaans doodvervelen. Liever hebben ze het over Russische subculturen uit de jaren ’40 en trekken ze op met oudere lui als Crazy Murray en Ariel Pink. Puro Instinct pende dus een opvallend volwassen en afstandelijk album bijeen. Te afstandelijk misschien.

De meisjes grossieren in dromerige gitaarpop die op haar best zindert als het asfalt tijdens de Grand Prix van Istanbul. ‘Luv Goon’, California Shakedown’ en ‘Lost At Sea’ zijn hiervan de beste voorbeelden; wazige, relaxte en lekker ouderwets klinkende nummers waarbij je de Californische oceaanbries door je haar voelt waaien en die eerder al in een in reverb gedrenkte lo-fi versie verschenen toen de Kaplan-zussen zich nog Pearl Harbor (Skylar was pas 14 toen de uitstekende EP ‘Something About The Chaparrals’ verscheen) lieten noemen. Ook ‘Stilyagi’, de collaboratie met de freakpoppers van Ariel Pink, en de regenboogkleurige droompop van ‘Silky Eyes’ mogen ronduit magisch genoemd worden.

Maar de pret is rap voorbij, want elders houdt de sound van Puro Instinct het midden tussen Eurosong-kitsch, onbestemde middelmaat-shoegaze en duistere jaren tachtig psychedelica. Songs die van je afglijden als regendruppels op een met olie ingevette regenjas. Bananarama die The Cure probeert te soundmixen na een stevige blowsessie. Dat is jammer, want je hóórt dat de meisjes tot veel beter in staat zijn. De herkenbare, unieke sound is er al. Alle lof daarvoor. Tien in plaats van vijf goede nummers moet de volgende stap zijn.

Puro Instinct live zien kan in november 2011 in Utrecht (Le Guess Who?, 24-27.11, info & tickets). Van andere data in de Benelux hebben we voorlopig geen weet.

Puro Instinct MySpace

Album verdeeld door N.E.W.S