Reena Riot mist nog ix op debuutplaat ‘Nix’

door Michelle Geerardyn

Reena Riot-frontvrouw Naomi Sijmons timmert al enkele jaren aan haar muzikale carrière. Sinds haar finaleplaats in Humo’s Rock Rally 2012 moest ze zich even drastisch door het Belgische muzikale landschap klieven als ene Mozes dat ooit zou gedaan hebben door de Rode Zee. Uit een interview met De Morgen blijkt dat ze managers, producers en zelfs een zo goed als afgewerkte plaat aan de kant zette om te komen waar ze vandaag staat. Toch bulkt ‘Nix’ niet van de eigenzinnigheid en sijpelt die vooral tussen de nummers door. Wij missen nog ix.

Voor dat gemis begint te dagen, vallen er eerst uiterst aangename kantjes op. Dat het eindresultaat van dit album een groepswerk is, uit zich in boeiende variatie. De directheid van ‘All systems down’ vloekt gezellig met de zachte bezetting in ‘Shadow of the sun’. Tegenstellingen zijn zowat de rode draad doorheen de plaat. Het laatste nummer ‘Tonight’ levert die draad helemaal uitgesponnen af in een dikke acht minuten durend experiment met songstructuren.

‘Nix’ is in al zijn vormen een middelvinger naar alles en iedereen die Sijmons in het verleden ooit iets probeerde op te leggen. Niets dan lof voor mensen die welgekomen vingers uitdelen aan beperkend establishment, maar het zou de uitkomst niet mogen benadelen. Er suddert een continue ongemakkelijke en soms zelfs negatieve ondertoon. Het beeld van Naomi die maandenlang wild met die middelvingers in het rond stond te dirigeren, weigert weg te gaan. De afrekening met het verleden eist hier en daar zijn tol. ‘Mountains’ neemt inhoudelijk en sfeergewijs nogal Disney-achtige vormen aan. In plaats van vuisten, vliegen gebalde gitaren en stembanden tijdens ‘Waiting’ in het rond zonder echt iets te raken. Tevergeefs probeerden we hoogte te krijgen van de boodschap achter de muziek zelf. Maar het werd een geval van twee evenwijdigen die elkaar nooit raken.

Hopelijk is er met ‘Nix’ een hoofdstuk afgesloten. Wanneer Reena Riot alle nodige middelen (want die zijn er) en energie kan focussen, komt dat snijpunt er wel. We kijken uit naar een album waar weerbarstigheid belangrijk blijft en die gericht is aan de mensen die ze nu zeker al aan het luisteren gekregen heeft.

Reena Riot stelt morgen haar plaat voor in de Handelsbeurs Gent en op 7 maart in de Arenberg in Antwerpen.