Roses Gabor tart de wetten van de r&b op ‘Fantasy & facts’

door Simon Hendrickx

In 2017 bestormde r&b-wonderkind SZA het toneel met haar debuut ‘Ctrl’. Ze danste vrij binnen en tegen de grenzen van het genre aan en al doende verlegde ze deze. Nieuw terrein ontstond voor artiesten om te ontdekken. We zijn intussen twee jaar later, en de Britse Roses Gabor doet wat SZA in 2017 deed. ‘Fantasy & facts’ is een debuut zo sterk dat het wederom een loopje neemt met de regels van een gevestigd genre.

De langspeler kan gezien worden als een geheel opgedeeld in twee, waarbij in het eerste deel de beat prominenter is en het tempo een stuk hoger ligt. Het tweede deel staat in fel contrast met zijn voorganger: Gabor neemt wat gas terug en laat de dreunende klanken achterwege om zo een meer ingetogen hoofdstuk van haar debuut aan te snijden. Hoe groot de kloof tussen beide delen ook lijkt te zijn, de Britse weet een mooie, stabiele en logische brug te slaan. Nergens voelt een overgang gehusseld aan, wat een compliment is voor een debuut. Waar een eerste werk vaak zoeken is naar het hoe en wat, weet Roses Gabor perfect waar ze mee bezig is.

Al na twee tracks biedt een eerste hoogtepunt zich aan. ‘Illusions’, waarvoor Gabor Sampha wist op te trommelen (ze hebben allebei een verleden met SBTRKT), is een wilde rit van begin tot eind. “I want your illusion” zingen ze tegen elkaar, en we geloven het. De chemie tussen de twee zit goed en hun charisma is complementair, net zoals hun stemmen dat zijn. Sampha’s aanwezigheid verleent de track een gospelachtig karakter, samengesmolten met een synthesizer. Het nummer is een van de vele voorbeelden waarbij tegen de grenzen van de r&b aangebeukt wordt.

Via een naadloze overgang gaan we van het gospelkoor naar de club. ‘Turkish delight’ is mogelijks hét hoogtepunt van ‘Fantasy & facts’. Synth-beats, een geloopte echo en Gabors hese stem vormen hier de ingrediënten voor een knaller. De track ademt plezier. De zangeres voelt zich in haar nopjes en laat duidelijk zien wat ze kan – en dat is heel wat. Ze weet muzikaal het verleden met het heden te combineren om zo een blik op te toekomst te schetsen. Moeiteloos leent ze van verschillende genres om zo een hybride model van het ons zo gekende r&b-genre te serveren. We herkennen sporen van disco, r&b, soul en synth-pop, die samengekneed worden tot een glinsterend geheel.

Het lijkt nu misschien alsof al het goud in het eerste deel van de plaat te vinden is. Niets is minder waar. Deel twee van dit debuut is even schitterend als wat ervoor komt. Het tempo is minder hevig, de instrumentatie minder elektronisch, maar Gabor is nog steeds even goed haar pure zelve. ‘Stuff’ en ‘Perfect magnitude’ zijn twee oorstrelende exemplaren waar wat meer rust ingelast wordt, maar dat wil niet zeggen dat het verveelt. Die fusie van vroeger met nu neemt ook hier een prominente plek in. In ‘This room’ horen we sporen van zanger Seal terug die Roses Gabor een hedendaagse twist geeft.

‘Fantasy & facts’ is een totaalervaring. De Britse toont ons 45 minuten lang hoe r&b er binnen dit en een jaar uit zou kunnen zien. We gaan niet liegen, die sound staat ons wel aan en we kijken reikhalzend uit naar hoe Roses Gabor ermee aan de slag zal gaan. Van de artieste gaan we (hopelijk) nog veel horen in de toekomst. Het is een stem die gekoesterd en gewaardeerd moet worden.