Ryan Hemsworth verliest wat van zijn glans op ‘Elsewhere’

door Yannick Verhasselt

Na zijn Cool DJ Mix en zijn derde plaat ‘Alone for the first time’ (2014) zit Ryan Hemsworth op één grote rollercoaster. Hij heeft al plaatjes mogen remixen voor de allergrootsten, van Kanye West en Grimes tot Disclosure, Cat Power en Lorde. Voor zijn vierde telg selecteerde hij, net zoals op ‘Alone for the first time’, weer een aantal minder bekende artiesten om te laten schitteren. Soms succesvol, andere keren te gewoontjes als resultaat.

Op opener ‘This feeling’ resulteert de samenwerking tussen Marco McKinnis en Hemsworth in een fraai nazomernummer. De heerlijke vocals en de zonnige productie doen een beetje denken aan de meest recente Disclosure. Ook het catchy ‘Beep Beep’ of het weelderige ‘The butterfly effect’, met trouwens een schitterende feature van Ambré Perkins, hebben een fijn zomers tintje. Op ‘Lagoons’ neemt Hemsworth even gas terug en laat hij Daniela Andrades stem volkomen tot haar recht komen. Op ‘Ego Ride’, als enige volledig instrumentaal, probeert Hemsworth tevergeefs alle benen weer te laten losgaan, al zit er zonder een artiest aan zijn zijde weinig richting en schwung in.

De enige gast die een belletje zou kunnen doen rinkelen is Joji, die op de single ‘Think About U’ op het einde van de plaat je bijna in slaap wiegt met een vrij onopvallende passage. De productie mag er dan weer wél nog eens zijn met een melodramatisch gitaardeuntje en trage, bijna tropische beats. Toch wordt de fraaie productie die we van Hemsworth gewoon geworden zijn niet over de hele lijn doorgetrokken. Nummers als ‘Sade’, ‘One of one’ of ‘Four seasons’ klinken productioneel te gewoontjes en zouden even goed van Diplo’s vrij kleurloze ‘California EP’  kunnen komen.

Hemsworth verliest op ‘Elsewhere’ wat van zijn glans. Net als Diplo of Cashmere Cat staat hij erom bekend de juiste artiesten op het juiste moment neer te planten, maar toch slaat hij een aantal keer de bal mis. Het album is te inconsistent en laat te veel afhangen van zijn gasten, wiens invloed de samenhang van de plaat in de weg staat. Leg het gerust op tijdens een nazomerse barbecue als achtergrondmuziek maar op zichzelf schiet ‘Elsewhere’ tekort.