Ryley Walker – Primrose green: bescheiden zomerfeest

door Agathe Danon

Ryley Walker lijkt niet van deze tijd. Ook met zijn nieuwste langspeler ‘Primrose green’ blijft hij gevangen in de driehoeksverhouding tussen folk, jazz en blues, die hem naar de jaren zeventig doen terugreizen. Dat Walkers fingerpicking volledig op punt staat,  valt al uit de eerste seconden van de opener en tevens titelsong af te leiden. Al snel kleuren een aangename drumbegeleiding en melodieuze piano het kleinood in. ‘Primrose green’ schiet meteen raak, laat je voelen waaraan je je mag  verwachten en vormt dan ook een van de betere nummers op het gelijknamige album. Meer dan op zijn vorige plaat experimenteert de singer-songwriter met stijlen en instrumenten. Zo wijkt ‘Summer dress’ af door haar opmerkelijk hoog jazz-gehalte, durven de gitaren en drums in ‘Sweet satisfaction’ extra wild gaan en verdwijnt het voortdurend herhalende melodietje in de outro van ‘Love can be cruel’ helemaal in een steeds opdringeriger wordend geruis.

‘Primrose green’ steunt op een krachtige balans tussen instrumentale uitstapjes die heel onopvallend je aandacht leegzuigen en je pas bij de inzet van een volgend lied uit de gedachtendwaling doen opschrikken, en liedjes als ‘Hide in the roses’ waar Walker zijn stemklank ten volle uitlaat. Die zang dient niet om uit te pakken met kwaliteiten, maar moet vooral een meerwaarde bieden aan een song, in het geheel van sfeer en emotie passen en die liefst nog benadrukken ook. Hoewel de commentaar dat dit een veel te eentonig album is, zou kunnen rijzen – wat een ontevredene niet volledig onterecht zou uitkramen- , verveelt deze langspeler niet. Ieder lied bevat zoveel lagen dat je aandacht als luisteraar genoeg van de ene muzieklijn op de andere wordt gesleurd.

Walkers tweede hangt goed samen; geen extreme uitspattingen enerzijds, noch wansmakelijke afkooksels anderzijds. Het album draagt in zich een ondoorgrondelijke integriteit, bescheidenheid en uitnodigende vriendelijkheid. Zelfs wanneer Ryley niet volledig binnen je smaak past, krijg je zijn unieke stempel niet helemaal uitgewassen. Het album leent zich trouwens perfect om gezellig op je terras van de eerste zonnestralen te genieten zonder je achteraf met een gevoel van tijdsverspilling en onproductiviteit te kwellen.

Wie Ryley Walker aan het werk wil zien, kan hem 17 april in Club De Loge in Gent (België) of 26 april in de Kloveniersdoelen in Middelburg (Nederland) bewonderen. Meer info op zijn site.

Album verdeeld via Konkurrent