School of Seven Bells – Ghostory: voortrazende wervelwind

door Tiffany Devos

Volgens de geruchten was School Of Seven Bells ooit een mythische academie in Colombia om het straatuitschot in Zuid-Amerika op te leiden tot volleerde zakkenrollers die vervolgens de straten van wereldsteden onveilig zouden maken. Vandaag is School Of Seven Bells eerder bekend als dream pop band. De New Yorkers zijn alweer aan hun derde werkstuk toe. ‘Ghostory’ werd opgenomen tussen het toeren door en moet het met een lid minder stellen. Claudia, de tweelingzus van zangeres Alejandra Deheza, verliet de band wegens persoonlijke redenen. Nu is de vraag of de groep dezelfde aanlokkelijkheid behoudt, zonder de tweelingensamenzang.

Door de ogen van een meisje genaamd Lafaye (tevens de titel van het derde nummer) beleven we de dromerige trip waarop het duo ons meeneemt. Ja, dit is een conceptplaat geworden, die zoals de titel al verklapt over geesten handelt. Het album werd vooral een uitlaatklep voor de onopgeloste issues van de zangeres, met Lafaye als alter ego om haar eigen geesten recht in de ogen te kijken. Dit alles wordt versterkt door hun spooky, mystieke sound.

Zoals het een conceptplaat behoort, kunnen we dit album beschouwen als een samenhangende soundtrack. Zo heerst er over de gehele lengte van het album dezelfde elektronische laag en wordt de zweverige stem van Alejandra steeds hetzelfde gemixt, wat ertoe leidt dat de nummers wat in elkaar overgaan en in het geheel een eigen gezicht missen. Als je de liedjes echter apart gaat beluisteren, ontdek je vaak een prachtige song met een opbouwende spanning die nooit echt los lijkt te barsten. Goed voorbeeld hiervan is ‘White Wind’ en de eerste single ‘The Night’ die steeds sneller en sneller voortraast.

Toegegeven, het had wel iets die samenzang, maar ‘Ghostory’ is zelfs zonder de tweede zangeres misschien wel hun beste release tot nu toe. Als een wervelwind razen ze door topnummers zoals het ingetogen ‘Love Play’ en het van eighties pop doordrongen ‘Scavenger’. School Of Seven Bells, ook wel als SVIIB afgekort, heeft de laatste jaren toch een groeiproces doorlopen, zonder het typische etherische geluid dat hen zo aanlokkelijk maakt te verliezen.

School of Seven Bells live zien kan binnenkort in Brussel (Botanique, 10.03, info & tickets) en Amsterdam (Bitterzoet via Paradiso, 11.03, info & tickets).

School Of Seven Bells website

Album verdeeld door PIAS