Sharon Van Etten – Are we there: mei must-listen

door Tiffany Devos

Leden van Torres, Shearwater, Lower Dens, Efterklang en The War On Drugs kan je ontwaren op deze vierde worp van Sharon Van Etten. Net zoals op haar doorbraakplaat ‘Tramp’ krijgt ze weer a little help from her friends, maar voor het eerst zat ze zelf op de producerstoel, weliswaar met assistentie van Stewart Lerman.

De singer-songwriter uit Brooklyn ruilt op ‘Are we there’ haar geliefde gitaar steeds meer in voor piano. Waarom ook niet als je John Lennons ‘Imagine’-piano even ter beschikking krijgt? Ook de drummachinebeats waarmee we voor het eerst kennismaakten in vooruitgeschoven nummers ‘Taking chances’ en ‘Every time the sun comes up’ zijn heel vaak aanwezig. Het is echter duidelijk dat Van Etten het tevens grootser ziet. De arrangementen en instrumentatie zijn uitgebreid en de sound is meer bandgeoriënteerd, al houdt ze dat op de achtergrond en slaagt ze er steeds in de intimiteit niet te verstoren. Voorop staan nog altijd de melodieën van het harmoniegenie en haar oprechte, unieke, bijna onbeschrijfelijke stemgeluid doordrongen van hoop en wanhoop. Deze factoren maken van het album een indrukwekkende must-listen voor al wie van tijdsbestendig songwriterschap houdt.

De songs op ‘Are we there’ zijn op tekstvlak weer hyperpersoonlijk en verhalen het verwerkingsproces van een artieste die het muzikantenbestaan en een deftig liefdesleven niet weet te combineren. Van Etten lijkt daarmee nog steeds een triest meisje te zijn dat met heel wat twijfels zit en liever haar ogen uitsteekt dan hem te zien en liever haar tong uitrukt dan met hem te praten (dixit Van Etten in ‘Your love is killing me’). Je hoort dat de zangeres er nog niet helemaal uit is, wat de hartverscheurende echtheid ervan alleen maar versterkt. Wel moet ze opletten dat ze niet gaat zagen, maar een hoge gevoeligheid daaraan is dan ook het enige wat we mogelijk kunnen bedenken om Van Etten niet in je hart te sluiten.

Are we there? Wat ons betreft wel. De Sharon Van Etten die we hier horen, kan je herkennen uit de duizend en ze brengt een sound die ze na vier platen redelijk geperfectioneerd heeft. Ophouden hoeft ze echter nog niet. Tot ze zichzelf vindt, mag ze nog liedjes blijven maken. En aan ‘Are we there’ te horen, kan dat wel nog even duren.

Sharon Van Etten live zien kan binnenkort in Brussel (Botanique, 25.05, info & tickets), Amsterdam (Bitterzoet, 03.06, info & tickets) en Hasselt (Pukkelpop, info & tickets).

Website Sharon Van Etten

Album verdeeld door Konkurrent