Sherman – Rise: subliem debuut

door Bram Pollers

Het debuut van Sherman is er, eindelijk. Steven Bossuyt, zoals de jongeman in het dagelijkse leven heet, had al in 2010 een hitje ‘On Your Side’, met airplay op verschillende radiozenders. Het nummer fungeerde als een soort teaser voor het album. Sindsdien werd het vrij kalm, maar Bossuyt en band zaten niet stil. We bevinden ons nu eind 2012 (of van de wereld, als je Maya-klok tikt) en ‘Rise’ gaat verder op het elan van sublieme single ‘On Your Side’.

‘Feel The Sun’, het eerste nummer van de plaat en tevens de eerste single, klinkt onmiddellijk heel erg aanstekelijk en is na één luisterbeurt niet meer weg te denken uit het langetermijngeheugen. De drums die na goed 40 seconden de pianodeunen vergezellen nemen langzaamaan een hoofdrol op. ‘Leave The Pack’ en ‘Dear Friend’ zijn een pak minder, en we kregen spontaan het gevoel dat ‘Rise’ misschien toch niet zo goed is als gedacht.

Vanaf ‘Bound To Happen’ wordt onze angst weer getransformeerd tot hoop. De kleine inzinking bleek achteraf uitzonderlijk. De volgende liedjes zijn – op het titelnummer na, dat vrij gewoontjes klinkt – allemaal klasse, met ‘Avalanche’ als Grote Uitschieter. De manier waarop Bossuyt zingt, schreeuwt en kreunt door de vocoder en eigenhandig het tempo de hoogte in jaagt, is indrukwekkend. Vergezeld van een krijsende gitaar in de outro en zijn capaciteiten als songwriter (You want someone who says you’re great / and you’ll agree in every single way) wordt dit één van de spannendste en mooiste nummers van 2012.

Het niveau van het album is vrij constant, ook al zitten er kleine dipjes in ‘Rise’, dat vergeven we het vijftal maar al te graag. Populaire muziek had zelden zo’n mooi scherp randje in België. Sherman acteert als een soort alternatieve versie van Tom Helsen, doch even aanstekelijk. Van de 11 songs op het album kunnen er pakweg 8 dienen als single, en komt er eentje in aanmerking voor Belgische song van het jaar.

Sherman creëerde hoge verwachtingen in 2010 en voldoet ruimschoots aan deze verwachtingen. Een beetje schaven aan de consistentie en Sherman komt net onder Balthazar in de categorie “Belgische pop”.

Sherman website

Album verdeeld door Universal Music