Spectrals – Sob Story: het Engelse antwoord op Girls

door Tom Peeters

Lo-fi-gitaren groezeliger dan het haar van Herman Brusselmans, rommelige zonneschijnpop en een broeierig jaren 60-sfeertje: ‘Sob Story’ lijkt wel recht uit Californië op onze cd-stapel gekatapulteerd. Het verbaast dan ook dat de knakker achter dit album afkomstig blijkt te zijn uit het, euhm, immer zonnige West Yorkshire. Louis Jones, zo heet het brein van Spectrals, een slonzige nerd die vroeger op de middelbare school vast nooit de hand van het mooiste meisje van de klas mocht vasthouden.

Op ‘Sob Story’ profileert hij zich als de mannelijke versie van Best Coast of – beter nog – als het Engelse antwoord op Girls, al kan dat ook liggen aan de aanwezigheid van diens J.R. White achter de knoppen. Wie die bands een beetje kent, weet dat dit de ideale muziek is om uit je boomboxen te laten knallen op een veel te warme dag zweetbuffelen aan het Molse Zilvermeer, al kunnen we niet garanderen dat je er veel indruk mee maakt op doorsnee bikinimeisjes die zweren bij Rihanna en Beyoncé.

‘Sob Story’ is lichtvoetig, minder ambitieus dan een Togolees op het wereldkampioenschap schansspringen en licht verteerbaar. Zo lijkt het althans, want achter die olijke rammelpopfaçade gaat soms een behoorlijke portie wanhoop en minnepijn schuil. “I’ve been a heartbeat behind for most of my life”, jammert Jones op ‘Heartbeat Behind’, terwijl ook het klaaglijk gezongen ‘Friend Zone’ weinig extra uitleg behoeft. ‘Duts!’, denken we even. Toch hebbben wij na afloop van ‘Sob Story’ vooral zin om ‘Lust for Life’, ‘Vomit’ of ‘Laura’ van Girls op te zetten.

Spectrals live aan het werk zien kan binnenkort in Rotterdam (Rotown, 06.10, info en tickets)

Spectrals website

Album verdeeld door PIAS