Statue – Statue: moeilijk verteerbaar

door Thomas Konings

Vroeg er iemand om gitaren? Wel, dan ben je bij de Genkse rockers van Statue aan het juiste adres. De band heeft naast een bassist en een drummer wel vijf (5!) gitaristen in z’n rangen. Op de erelijst van de groep lezen we bovendien dat ze in 2011 zowel de Maanrockrally als Theater Aan Zee wonnen. Onze interesse is gewekt.

Met zoveel instrumenten kan je natuurlijk een heleboel herrie maken, toevallig iets waar de mannen van Statue zeer goed in zijn. Naast noise en een stevige wall of sound, horen we op het zelfgetitelde album ook rustigere passages en verwijzingen naar symfonische rock. In de perstekst refereert de groep naar Ry Cooder en TC Matic. Meest opvallend echter is wat we niet horen: vocals. ‘Statue’ is een driekwartierdurende rit, zonder ook maar één stemgeluid.

Dat maakt het beluisteren van het album er niet meteen makkelijker op. De plaat is sowieso al vrij tegendraads: zes nummers krijg je, gaande van bijna vijf tot bijna twaalf minuten. Bovendien is de muziek uitermate repetitief waardoor het extra moeilijk wordt je aandacht er de hele tijd bij te houden. In ruil verwacht je dan wel spannende songstructuren, hoewel de Limburgers ons op dat gebied op onze honger laten zitten. Zo zet ‘Body Massage Machine’ opwindend in, maar vervalt het na enkele minuten al in het standaard gitaarwerk dat ook in de andere songs opvalt.

Zo’n fracties van goede ideeën geven de cd een beetje smaak, en toch overheersen vooral weinigzeggende lappen muziek. We hebben de tijd genomen in de hoop dat het even duurde voor de plaat helemaal tot ons doordrong, al moeten we concluderen dat het niets heeft uitgehaald. We krijgen het noch warm, noch koud van ‘Statue’. Het blijft een ruw blok, dat moeilijk te verteren valt. Toch buizen we de band niet, omdat hun durf lovenswaardig is, het album zeker een paar frisse gedachten bevat en we nog veel progressiemarge zien.

Statue kan je binnenkort op de volgende plekken aan het werk zien:
15 maart: Muziekcafé Helmond (Nl)
16 maart: Melsele JH Djem