Superlijm – Unalaska, Alaska: terug naar de belle époque van de muziek

Superlijm – uitgesproken als superlame – komt na de door Gunter Lamoot goedgekeurde single ‘Michael Jordan’ eindelijk op de proppen met een debuutalbum. ‘Unalaska, Alaska’ is een prettige plaat geworden, en één die het lentegevoel anticipeert.

Met ‘Unalaska, Alaska’ worden we teruggekatapulteerd naar wat voor de jongens van Superlijm de belle époque van de muziek was. Openers ‘Tidy Up’ en ‘Dream House’ zetten de toon voor de rest van de plaat, die terugblikt naar de negentiger jaren waarin, als we de bio van de band mogen geloven, Michel Preud’homme nog krullen had en Edwin Van der Sar nog een groentje was. Die goede oude tijd dus.

Het is een trend die we nog opmerkten: ook Yuck profileerde zich vorig jaar als een fervente fan van melancholische klanken en mijmerende riffs. Nu, je hoort ons niet klagen: de tijden waarin Pavement en Graddaddy hoogtij vierden liggen helaas zo ver achter ons dat elke briesende stofzuiger al een meewarige blik toegeworpen krijgt, al liggen er schrikbarend snel gevaren op de loer bij zulke idolatrie. Gelukkig weten Pieter-Jan Delesie en co dit dreigende onheil te ontwijken en de oren te doen spitsen met frisse nummers als ‘Californian Sun’, ‘Holler’ en klapper ‘High Rollers’.

Afsluiten doet deze fijne plaat met ‘Michael Jordan’, een nummer uit de oude doos, dat hier bewijst tijdloos te zijn. De ode aan ’s werelds beste basketballer is er tegelijkertijd eentje aan het gouden decennium, een combinatie die gedoemd is te lukken en niet meer dan plezierend is. En wanneer is gerechtvaardigde nostalgie dat ook niet? Al dan niet toevallig kwamen de eerste zonnestralen tevoorschijn bij de release van ‘Unalaska, Alaska’, een verzameling nummers die perfect gepaard gaat met het ontdooien van het land.

Superlijm live zien kan binnenkort onder meer in Leuven (STUK, 15.03, info & tickets), Berchem (Rock Berchem, 21.04, info & tickets) en Brugge (Cactus, 22.04, info & tickets).

Check de website van Superlijm voor de volledige concertkalender van de band.

Album verdeeld door N.E.W.S