Susanne Sundfør – Ten love songs: liefdesliedjes op z’n Noors

door Rana Cools

Wanneer je naar de titel van Susanne Sundførs vijfde studioalbum kijkt, haak je misschien al meteen af. Zit er nog iemand te wachten op tien nieuwe melige liefdesliedjes? Wel, je kan rustig ademhalen, want dat is niet wat ‘Ten love songs’ te bieden heeft. Wat de plaat wel schaft, is meer pop dan de Noorse ooit tevoren maakte.

De intro geeft niet helemaal mee waar ‘Ten love songs’ naartoe wil, maar opener ‘Darlings’ toont wel meteen dat we op dit werk geen verhaaltjes zullen horen over de gelukkige liefde. Toch is het nummer, samen met ‘Trust me’, een van de meest doorsnee liedjes. ‘Accelerate’ zet daarentegen de juiste noot. Het begin doet erg denken aan de hedendaagse synthpop van pakweg CHVRCHES die hun inspiratie lijken te halen in een stukje niet heel neerslachtige jaren tachtig.

Over die periode gesproken: ze zijn weer helemaal terug, zo blijkt. Na de house- en disco-revival lijkt Susanne Sundfør nu te gaan voor een herleving van de grootse popdiva’s van weleer. Het refrein van ‘Accelerate’ heeft iets weg van Roxette of Madonna in haar beginjaren, en daar horen de gepaste nostalgische gevoelens bij. Ook ‘Fade away’ is doordrongen van diezelfde nostalgie. Meer recent horen we invloeden van onder meer The Knife. Dat is vooral het geval in afsluiter ‘Insects’, waar de synths overstag gaan en niet braaf binnen de lijntjes kleuren, zoals bij andere hedendaagse synthpopgroepen vaak wel het geval is. Toch vind je op ‘Ten love songs’ ook enkele nummers zonder ruw randje, liedjes die zelfs net iets te braaf zijn.

‘Ten love songs’ lijkt op het eerste zicht een makkelijk te beluisteren album, maar dat is het niet. Susanne Sundfør lijkt graag voor een tegendraads geluid te gaan, al komt dat er niet elke keer door. Af en toe blijft Sundfør te braafjes, soms slaan de synths op hol. Wij geven de voorkeur aan het tweede, al blijft er genoeg over op de plaat om ze het luisteren waard te maken.

Susanne Sundfør live zien kan binnenkort in Gent (11.03, KERK, info & tickets) en Amsterdam (14.03, Paradiso, info & tickets).

Susanne Sundfør Facebook