Talulah Gosh – Was It Just A Dream?: referentie voor indiepop

Na een breuk van 25 jaar geeft Talulah Gosh opnieuw een teken van leven met de uitgave van ‘Was It Just A Dream?’. De groep rond Amelia Fletcher beleefde een kortdurende carrière van 1986 tot 1988. De muziek van de Britse indiepopband wordt gekenmerkt door eenvoud en vrolijkheid met een contrasterende punkethiek en melodie, vergelijkbaar met Primal Scream en The Pastels. Hun muziek, ook wel als twee pop gecategoriseerd, verzamelen ze in deze anthologie. ‘Was It Just A Dream?’ is een collectie van radiosessies, demo’s, singles en livenummers. Bijgevolg stellen zij de fans een album voor met liefst 29 songs.

Talulah Gosh heeft maar 2 jaar geleefd in het muzikale landschap van Oxford, maar hun invloed blijft wereldwijd voortbestaan. Ze combineren een grote passie voor girls bands uit de jaren 60 met een vrolijke DIY-punkfilosofie. De Ramones, bijvoorbeeld, klinken hard door in de nummers ‘Testcard Girl’, ‘The Girl With Strawberry Hair’ en ‘Beatnik Boy’, één van hun vroegste singles. Over het algemeen worden de simpele melodieën in snel tempo gespeeld en worden ze ook vergezeld door typische girlpop liefdesteksten, vooral evident in de songs ‘Looking For A Rainbow’ en ‘Don’t Go Away’.

Deze collectie neemt de totaliteit aan materiaal op die het gezelschap ooit heeft geproduceerd. Originaliteit is bijgevolg een groot pluspunt. Elk nummer heeft zijn eigen catchy karakter, waarbij de helft een sterke popmelodie naar voor brengt, terwijl het andere deel vooral de punkeigenschappen onderlijnt. ‘Was It Just A Dream?’ is een musthave voor alle aanhangers van indiepop.

Talulah Gosh last.fm

Album verdeeld door Suburban