Tanita Tikaram – Can't Go Back: een vleugje Jazz, een tikje folk en een snuifje soul

door Erik Van Damme

We kennen Tanita Tikaram van de jaren tachtig-hit ‘Twist in my Sobriety’, de voorganger ‘Good Tradition’ en ook ‘Cathedral Song’ en ‘World Outside Your Window’. Haar commerciële succes was echter van korte duur. Ook al bleef Tanita niet echt stilzitten ondertussen, ze slaagde er niet meer in het succes van toen te evenaren. Is dit zevende album ‘Can’t go Back’ een comeback? Of net niet?

De zangeres lijkt het songschrijven nog niet verleerd te zijn en levert een plaatje af met pareltjes die je kan omschrijven als een vleugje jazz met een folktouch maar ook een snuifje soul. Ze beschikt nog steeds over die diepe warme stem die destijds menig hart sneller deed slaan. Vernieuwend is het echter niet, er worden geen nieuwe wegen ingeslaan of records gebroken. Tikaram blijft ook op deze zevende plaat gewoon zichzelf.

Het zijn de meer soulgerichte songs die nog het meest tot de verbeelding spreken, net omdat haar stem het best past bij dat muziek genre, als je het ons vraagt. Naast de prachtige stem van Tanita lijkt de muzikale hoogvlieger wel de piano te zijn. De mooiste nummers zijn dan ook de ballads waarin je een twinkelende pianoklank hoort met daarboven dat magisch mooie stemgeluid. ‘Keep It Real’ is daar een mooi voorbeeld van, de muziek en de teksten in dit nummer hoor je niet alleen, je voelt ze tot in de toppen van je tenen.

Tussen al het nieuwe jonge geweld, er zijn tegenwoordig veel vrouwelijke stemmen met een vleugje magie, misstaat deze nieuwste van Tanita Tikaram totaal niet. Of de zangeres hiermee ook commercieel succes zal boeken lijkt ons daarentegen een groot vraagteken. Dat hoeft naar onze mening ook niet, we krijgen een bevestiging met deze plaat dat Tanita Tikaram ons nog steeds kan raken.

Het album is dan ook een aanrader voor de fans van toen, al zijn wij er zeker van dat menige fan van soulvolle female voices ook op deze knappe plaat zijn of haar gading zal vinden.

Tanita Tikaram website