Tera Melos – X’ed Out: Verscheidenheid troef

door Yanni Ratajczyk

Tera Melos is een Amerikaanse band, opgegroeid onder de Californische zon. Ondertussen bestaan ze al een tiental jaar en zijn ze toe aan cd’tje nummer vier. De groep viel de afgelopen jaren op door hun zeer verscheiden muzikale stukken waarin een hoop genres verwerkt werden. Mathrock werd het meest gebruikte etiket, bij gebrek aan een betere sticker.

We kunnen je alvast vertellen dat Tera Melos bij hun oude formule, als je al stelt dat ze er een hebben, gebleven is. ‘X’ed’ out laat zich niet kenmerken door rustige pianoballads of popliedjes die hetzelfde ritme delen. Nee, ook hier laten de jongens zich gaan met van alles en nog wat.

‘Weird Circles’, de opener, begint met een klikkende synthesizer, in de achtergrond horen we zacht gezang, zo wordt voorzichtig alles op gang getrokken. Tot plots de harde drummartelarij en wat gitaargeram ons doen opschrikken. Opvolger ‘New Chlorine’ speelt ook met dynamiek, maar nu mag er tijdens de rustige gedeeltes van de song een dun gitaarlijntje meedoen. Uiteindelijk wordt ook dit opengescheurd in het refrein.

‘Bite’ klinkt iets hoopvoller en ‘Sunburn’ ontpopt zich als het ware tot iets wat zowel aan Pixies als Vampire Weekend doet denken. Het nummer bevat een vrolijke riff die je gemakkelijk onthoudt. Tijdens ‘Tropic Lane’ doet het geluid van de groep ons denken aan de grungescene van de jaren negentig: dat betekent redelijk zware gitaren, dikke bassen en kletterende drums; toch niet onze echte favoriet, maar ze komen er mee weg.

Voorts bevat ‘X’ed out nog wat liedjes die, ondanks hun goede bedoelingen, uit de toch al kwakkelende boot lijken te vallen. Kwakkelend moet je in dit geval niet begrijpen als niet zo goed of onzeker zijnde, maar als onverwachte wendingen aannemend.

Tera Melos is gekend om hun nogal onvoorspelbare stuff, de heren wisselen niet van imago, maar laten toch zien dat je er een volwaardige plaat mee kan maken. Soms zouden we willen dat er bepaalde stukjes langer aanhielden, of vroeger stopten, al hoor je ons niet echt klagen. De ene keer dachten we aan het jonge BRNS, de andere keer aan ‘Worst Case Scenario’ van dEUS; een portie onduidelijk materiaal op z’n tijd kan geen kwaad.

Tera Melos speelt op 11 september live in Merleyn te Nijmegen (info & tickets). Hou de Facebook-pagina van de band in de gaten voor meer concerten.

Verdeeld door Suburban