The Bewitched Hands – Vampiric Ways: opvallend vrolijk

Wie bij het horen van de bandnaam The Bewitched Hands of de albumtitel ‘Vampiric Ways’ denkt te maken te hebben met een flauw afkooksel van de Twilight-gekte, slaat de bal volledig mis. In tegenstelling tot wat je zou kunnen verwachten na het zien van de duistere albumhoes, brengt dit zestal uit het Franse Reims ons niets minder dan opgewekte indiepop. In eigen land doen ze zalen vollopen, maar kunnen ze ook internationaal harten veroveren?

De onheilspellende orgelmuziek die de toon zet van ‘Westminster’, het eerste nummer op ‘Vampiric Ways’, neemt ons opnieuw in de maling. De roman noir die hiermee lijkt te worden ingeleid, wordt namelijk niet veel later doorbroken door uitgelaten stemmen en levendige gitaren. Dat enthousiasme is meteen ook het voornaamste kenmerk van de rest van het album, en daarmee komen The Bewitched Hands bij momenten in de buurt van acts als The Pipettes en I’m from Barcelona. Ook al lijkt de band hier en daar hun gewichtigheid te willen laten gelden, zoals in ‘Word Can Let You Down’, is het vooral de onschuld van het zestal die de aandacht trekt en blijft de plaat over de hele lijn opvallend vrolijk.

Op ‘Vampiric Ways’ pakken deze Fransen uit met een interessante combinatie van catchy melodieën en poppy zang. Afwisselend weerklinken goed op elkaar ingespeelde vrouwen- en mannenstemmen, die hun klankkleur op een heleboel verschillende manieren gebruiken. Dat gaat van fragiel gezang in ‘Modern Dance’ tot goedgeluimd geroep in ’50’s Are Good’. Jammer genoeg missen de nummers iets te vaak diepgang, waardoor de luisteraar wat op zijn honger blijft zitten. Hoewel alles op de plaat lijkt te kloppen – de stemmen werken, de opgewekte gitaren werken, de hipstervibe werkt –, is het geheel toch weinig vernieuwend en hebben we het gevoel dat we alles al eens elders en eerder hebben gehoord; weliswaar bij grote namen.

We kunnen dus besluiten dat The Bewitched Hands een band is die nog veel moet groeien, maar die zeker in de gaten moet worden gehouden wat indiepop betreft. Want dat ze de techniek onder de knie hebben, spreekt voor zich.

The Bewitched Hands spelen op 13.12 in de Botanique te Brussel (info & tickets).

The Bewitched Hands website

Album verdeeld door Sony Music