The Black Keys – Brothers: rauw streven naar perfectie

The Black Keys is zowat de Amerikaanse equivalent van onze eigen Black Box Revelation. Op plaat klinken ze iets melancholischer en bluesier maar live zijn ze zeker even stomend. Ze zijn trouwens een grote invloed geweest voor hun Belgische collega’s.

Brothers is ondertussen al het zevende album van dit getalenteerde duo uit Ohio, dat een lange weg heeft afgelegd om te geraken waar ze nu staan. Een weg die ze hebben afgelegd met niets anders dan pure liefde voor muziek, meer bepaald de blues. Geen enkele moderne band lijkt zo trouw te blijven aan haar genre. The Black Keys maken in feite al bijna 10 jaar hetzelfde album, maar toch met dat tikkeltje diversiteit erin, dat ene detail dat het nieuwe werk van het oude onderscheidt.

The Black Keys hebben maar een enkele missie: het maken van de ultieme blues song. Ze streven naar perfectie zoals een surfer streeft naar de volmaakte golf. We zouden ze op geen betere wijze kunnen beschrijven. Nieuwe single ‘Tighten Up’ – die ondertussen al grijsgedraaid is op stubru- is een hele mooie poging. ‘She’s long gone’ en ‘Black Mud’ komen ook dicht in de buurt. Wat ons opvalt is dat zanger/gitarist Dan Auerbach wat meer met zijn stem experimenteert. Vooral de hoge tonen komen vaker voor dan vroeger. Dit hoor je duidelijk op catchy opener ‘Everlasting Light’ en op ‘The Only One’.

Dat ze zo trouw aan hun genre blijven, zou je ook als een negatief punt kunnen beschouwen in die zin dat het geheel zou kunnen uitdraaien op eentonigheid. Wij vinden echter van niet. Hierbij mag je ook niet uit het oog verliezen dat ze deze pareltjes met z’n tweetjes voortbrengen wat de middelen tot variatie natuurlijk een pak beperkt.

Dan Auerbach en Patrick Carney staan op de vooravond van hun verovering van Europa – in de Verenigde Staten is hun ‘big break’ al een feit- gewapend met een meer dan waardig nieuw album, een klepper van een nieuwe single en hun rauwe old school blues die ze o zo goed spelen. Nog een leuk weetje voor de trouwe rock ‘n rollers onder ons die nog cd’s kopen: De cd van Brothers heeft een dun laagje op de oppervlakte waardoor ze van kleur verandert afhankelijk van de temperatuur.