The Features – Wilderness: Niet helemaal wild van

door Thomas Konings

The Features constateerden na twee albums en drie EP’s dat ze ergens tussen alternatief en mainstream bengelden. “Geen probleem”, dachten ze, “dan doen we op plaat nummer drie toch nog eens hetzelfde”. Door vroeger het voorprogramma te mogen verzorgen voor Kings of Leon, hebben de Amerikanen nu de kans gekregen om het nieuwe album ‘Wilderness’ uit te mogen brengen bij Serpents and Snakes, het label van de makers van ‘Sex On Fire’. Ook het vermelden waard: we hebben al veel slechtere artwork gezien voor een album.

De band uit Nashville maakt rockmuziek met elementen uit indie rock, psychedelica en classic rock, die wel eens doet denken aan The Black Keys. The Features wilden op ‘Wilderness’ de energie van op het podium overbrengen op plaat (waar hebben we dat nog gehoord?), maar we moeten toegeven dat ze dat toch nog niet zo slecht gedaan hebben.

Van opener ‘Content’ wordt een mens content: psychedelische pop die het beste doet vermoeden voor de rest van het album. Nummertje twee, het vurige ‘Kids,’ kan ons ook nog wel bekoren, al is de eerste luisterbeurt wel de beste. Single ‘Rambo’ is aan de epische kant, klaar om grote stadions te veroveren, maar klinkt desondanks fris. ‘Offer Up’ klinkt minder groots als andere songs op het album, en dat doet deugd. Kings of Leon, meesters van het grote gebaar, hebben duidelijk hun invloed gehad op de groep.

Helaas zijn niet alle nummers op het album even geslaagd. Bij momenten, bijvoorbeeld in ‘Big Momma Gonna Whip Us Good’ met een irritant refrein, geven The Features een inspiratieloze indruk. Het moet niet altijd vernieuwend zijn, maar nooit wordt het niveau bereikt van The Black Keys of Kings of Leon. Te vaak blijven de mannen steken in de middelmaat. Ze proberen niet te mainstream te klinken, maar daar liggen wel hun kansen. Na drie albums in het sukkelstraatje, zou verandering van het recept wel eens deugd kunnen doen.

Website The Features

Album verdeeld door BMG