The Field voert subtiele veranderingen door op ‘The follower’

door Daan Leber

Op zijn vorige albums slaagde de Zweedse producer The Field erin om zijn eigen unieke niche af te bakenen binnen de technowereld. Door het gebruik van zogenaamde microsamples, die vaak niet langer dan een seconde duren, voegde hij een extreem rijke textuur toe aan de vaak kille en meer ingeburgerde technogeluiden. Ook met zijn albumhoezen onderscheidde hij zich. Aan de hand daarvan is de ‘breuk’ met ouder werk meteen af te lezen. Na voorganger ‘Cupid’s head’ laat ‘The follower’ eveneens de beige achtergrond vallen, ten voordele van een zwarte. Toch wil dat niet zeggen dat de muziek donkerder geworden is, integendeel.

Aan de kern van zijn geluid heeft Axel Willner niet geraakt. De microsamples zorgen nog steeds voor een aangenaam gonzen, waardoor het makkelijk is om weg te dromen met ‘The follower’ op de achtergrond. Gelukkig zijn er de momenten waarop juist zo’n sample de aandacht meteen terugbrengt naar de muziek. ‘Monte verita’ slaagt daar bijvoorbeeld met verve in. De gebruikte stem zorgt meteen voor een warm gevoel dat niet meteen geassocieerd wordt met techno. Hierdoor verschuift de tweede helft van het nummer wat naar de achtergrond, alhoewel die minimalistische, meer dansbare kant ook wel de moeite is. De meest opvallende song van het ondertussen al vijfde album van The Field, is ‘Reflecting lights’. Daarop wordt, in tegenstelling tot wat men zou verwachten, een meer uitgesponnen gebruik gemaakt van de instrumentatie. De achterliggende piano is wel nog steeds in horten en stoten te horen, maar daaronder schuilt een lange, eerder droef aandoende synthesizer, waardoor meer uitgerekte elementen een plaats krijgen in het werk van de Zweed.

Wie naar ‘The follower’ zou luisteren om een radicaal ander geluid van The Field te horen, zal teleurgesteld afdruipen. Maar net zoals zijn muziek, zijn de andere richtingen die hij opzoekt voornamelijk subtiel te merken. Over het algemeen overheerst een warmer geluid, dat zeker op het slotnummer te horen is, over de korte samples die ouder werk hun energie gaven. Op de dansvloer zal deze plaat minder werken, maar door een koptelefoon triomfeert ‘The follower’.

Album verdeeld door N.E.W.S.