The Go! Team – The scene between: geslaagd, maar kom toch maar eens terug

door Filip Tyskens

Wie herinnert zich The Go! Team nog? Dit zootje ongeregeld deed aan het begin van de noughties catchy dingen met funk, noisepop en hiphop. Qua mengelmoes bevond de groep zich ergens tussen de sampledelica van The Avalanches en het niet aflatende enthousiasme van I’m from Barcelona. Hun platen stonden dan ook altijd garant voor een glimlach die je enkel krijgt wanneer ze op een feestje de ene na de andere topplaat draaien. We waren dan ook een beetje ongerust dat deze spring-in-‘t-veldjes van de radar zouden verdwijnen na het bij ons grotendeels genegeerde ‘Rolling blackouts’ van vier jaar geleden. Gelukkig keren ze nu terug met het geslaagde ‘The scene between’, en daar moesten ze duidelijk niet eens zotte toeren voor uithalen. Soms is voortdoen waar je mee bezig bent al gek genoeg.

Nee, er is geen radicale koerswijziging te bemerken bij Ian Parton en zijn kompanen. Ieder nummer klinkt nog altijd alsof de complete band van de trap dondert. Overstuurde gitaren en drums en schaamteloos aanstekelijke deuntjes, het is een mix waar The Go! Team ook op hun vierde moeiteloos mee wegkomt, en voor de luisteraar is het een kwestie van bij te benen. Openers ‘What d’you say?’ en ‘The scene between’ maken het je daar al direct lastig mee, want je hebt de ene hook nog niet correct meegeneuried of ze gooien er alweer een nieuwe achteraan. Samen met ‘Blowtorch’ vormen deze singles het beste van dit album, maar uiteindelijk handelt The Go! Team exclusief in songs die je na een eerste luisterbeurt onmiddellijk vanbuiten lijkt te kennen.

Of dit de houdbaarheid van hun werk ten goede komt durven we dan wel weer te betwijfelen. Want hoewel je met ‘The scene between’ met gemak je koele imago om zeep kan helpen en de armpjes zevenendertig minuten lang in de lucht kan gooien, lijkt de plaat daarna in de limbo van de herhaling terecht te komen. Tussen de opener en laatste lied ‘Reason left to destroy’ zijn er duizend en één dingen gebeurd, en toch is er niets veranderd aan de manier waarop hun deuntjes binnenkomen.

Maar kom, we gaan geen punten aftrekken omdat er geen Groot Idee achter dit album zit. The Go! Team heeft duidelijk voor ons hart én onze heupen gemikt, en daar zijn ze met grote onderscheiding in geslaagd. Alleen zouden we hen stiekem willen buizen opdat ze wel moésten terugkeren, en zodat we de volgende keer niet hoeven te vragen wie zich deze band nog herinnert.

The Go! Team heeft voorlopig geen optredens gepland in België of Nederland.

The Go! Team website