The History of Apple Pie – Feel something: degelijk saai

door Lindsey De Laet

‘Feel something’, het opvolgertje van ‘Out of view’, van het Londense kwintet The History of Apple Pie, lijkt wel speciaal gemaakt voor die mensen die graag terug gekatapulteerd worden naar de nineties. De worp eindigt in het bijzonder op de eerste rij van een zweterig shoegazeconcert.

Opener ‘Come undone’ laat er geen gras over groeien, cymbalen en gitaren vechten om aandacht, maar door Stephanie Mins zeemzoete stem wordt er toch een evenwicht gehouden. Zelfs haar stem kan achter niet verbergen dat deze tweede worp over het algemeen iets duisterder klinkt dan het debuut. Dit valt onder andere te merken in ‘Puzzles’. Hier en daar zit wel nog een catchy elementje verborgen op de plaat; in de gedaante van ‘Don’t you wanna be mine?’ bijvoorbeeld. Eindigen doet ‘Feel something’ mooi met ‘Just like this’, de meest experimenteel klinkende song.

Helaas doet het album absoluut niet wat haar naam ons belooft. Veel voelen we niet tijdens het luisteren, behalve misschien wat verveling. Het album is niet memorabel. Braaf nummer na braaf nummer na braaf nummer melodische pop-rock met hoge, soms bijna dreinerige vocalen, en riffs die herinneren aan The Strokes vind je erop terug. Het minste wat je ervan kan zeggen is dat ze consistent zijn in hun aanpak.

The History of Apple Pie hadden beter hun creatieve energie gestoken in de muziek dan in het bedenken van een bandnaam. Een spijtige zaak.

The History of Apple Pie live aan het werk zien kan op 29 oktober in de Botanique (info & tickets) en op 31 oktober in V11 in Rotterdam (info & tickets).

Facebook The History of Apple Pie