The Hubschrauber – I want to buy a farm with you: zo klinkt de perfecte imperfectie

“Zelden heeft lo-fi zo goed geklonken.” Zo kondigt het vijftal van The Hubschrauber uit Nijmegen zichzelf aan. Wat een statement voor een band die met ‘I want to buy a farm with you’ pas zijn tweede ep inblikt. Al heb je natuurlijk wat arrogantie nodig om uit de grote massa opgevist te worden. Bovendien onderstreept het de attitude van noeste werkers die gretig streven naar de artistieke ontplooiing van hun talent. Verder omschrijven ze zich als de perfecte imperfectie, wat ook aan de albumhoes af te leiden valt. Een dromerig landschap wordt er van zijn schoonheid ontdaan door een hondslelijke boerderij.

Dankzij Otto Van Toorn is de melancholische rock gezegend met een aantrekkelijke stem, die optimaal benut wordt in flagrante samenzang. Mede door de overtuigingskracht die daaruit voortvloeit, is het voor The Hubschrauber een koud kunstje om zijn levenswijsheden geloofwaardig te brengen. De spanning tussen het verlangen naar en het ongrijpbare van het ideale leven wordt er blootgelegd. Zo krijg je een strijd tussen euforie en ellende, gebracht in songs waarvan je het bouwplan pas na enkele luisterbeurten vat. Dat een gitaar dan wel eens in hetzelfde akkoordennet blijft hangen, zien we graag door de vingers.

Het resultaat liegt er niet om: er zijn klaarblijkelijk geen grenzen in hoe je een melodie kan laten ploeteren door het moeras van effecten, geruis en ander spektakel. The Hubschrauber bewijst hongerig te zijn en slaagt er goed in om het commerciële aan het experimentele te koppelen. Dat is nog het meest hoorbaar aan de onstuimige stijl in ‘⌂’, een fantasietje dat tussen de nummers zweeft en zijn geluid met allerhande transformaties door moeilijke vormen trekt. De opvallende melancholische zanglijn kennen we het best van evenknie Sparklehorse.

Wie alle hersenkronkels van The Hubschrauber wil ontdekken, dient het ep’tje voldoende te laten rijpen. Het jonge geweld is het verrassingseffect lief en durft een stevige stadionriff laten bulderen om deze vervolgens uit te puren in de slaapkamer. Daardoor kan ‘I want to buy a farm with you’ behoorlijk verwarrend aandoen. Wij kijken watertandend uit naar een eerste volwaardig album.

The Hubschrauber Facebook

The Hubschrauber live aan het werk zien kan binnenkort onder meer in Oss (25.03, Groene Engel, info & tickets), Arnhem (27.03, Luchtkasteel, info & tickets) en Amsterdam (14.04, Maloe Melo, info & tickets).