The Jack London Show – You Are EP: beloftevolle jonge groep op zoek naar eigen sound

door Dennis Janssens

Hip in het Gentse? Check. Coole invloeden? Check. Dansbaar en klaar voor het feest? Double check. De jongeheren van The Jack London Show genieten al een tijdje van een kleine hype in de Gentse binnenstad. Hun single ‘Ten Years’ wordt regelmatig gedraaid door Studio Brussel en met zijn strakke drums, catchy gitaarriff en repetitieve lyrics mag dat geen verrassing heten.

En nu is er de nieuwe EP ‘You Are’ met goed volk achter de knoppen als daar zijn Thijs De Clus (Wallace Vanborn, Team William) en Maarten Heynderickx (Millionaire, Intergalactic Lovers). Resultaat: vier nummers waarin de heren naar hartenlust grossieren in de rock en pop van pakweg de afgelopen 30 jaar. Opener ‘Annie Moore’ – leuke woordspeling trouwens – legt meteen de spreekwoordelijke zweep erop. Vettige gitaren, distorted vocals en een dijk van een refrein.

The Jack London Show beheerst de nobele kunst van een song mooi op te bouwen met op tijd en stond een hook waar menig band een hand voor over heeft. Bij momenten klinken ze als de jonge Van Jets om even later de stonergitaren van Queens of the Stone Age om te gespen. Op het eind wordt er wat gas teruggenomen in de vorm van het verdienstelijke ‘London, Bring it On’ dat wel wat van Radiohead weg heeft en op die manier een beetje uit de toon dreigt te vallen. Meteen wel het bewijs dat er meer zit in deze band dan die pure, dansbare indie rock van de eerste nummers.

Bij wijze van gratis toegift krijg je er nog 3 remixen van ‘Ten Years’ bij, de ene al wat meer geslaagd dan de andere en daarom misschien net iets van het goede te veel. Hoe dan ook, interessant Ep’tje van een beloftevolle jonge groep die duidelijk nog op zoek is naar een volledig eigen sound maar zich in de tussentijd vooral lijkt te amuseren. Laat ze dan ook hun tijd maar nemen voor een eerste full length en wedden dat die er pal op gaat zitten?

De EP beluisteren en de concertkalender van deze jongens checken kan op de The Jack London Show blog