The New Pornographers – Brill bruisers: blame Canada for catchyness

door Filip Tyskens

The New Pornographers doen op het eerste nummer van deze nieuwe plaat niet aan intro’s, dus wij ook niet. Zo makkelijk kan het soms zijn.

Ze hebben die introductie eigenlijk ook niet meer nodig, aangezien dit Canadese zevental al bijna twintig jaar lang op tijd en stond een verzameling professionele, catchy poprock aflevert. Zo ook op deze ‘Brill bruisers’, dat er met zijn titelsong zoals vermeld stevig inknalt. Dit tempo gaat de eerste zes deuntjes niet omlaag, en het resultaat klinkt als The Shins die de zesde versnelling gevonden hebben. Je kan het feestje in de studio als het ware voor je zien, met gedreven riffs, zoemende keyboards, een sprankelende productie en een variatie aan zangers. Dit laatste is te danken aan het feit dat we The New Pornographers eigenlijk een supergroep kunnen noemen, met bekenden als A.C. Newman, Neko Case en Dan Bejar (van het fantastische Destroyer, jawel) in de rangen.

Deze drie nemen op hun beurt de microfoon over, en dit levert een fijne spanning op in het geheel van de plaat. Zo tilt Bejar liedjes als ‘Born with a sound’ en ‘Spidyr’ naar een hoger niveau met zijn kenmerkende, koele stem. Ook de samenzang aan het eind van ‘Champions of red wine’ liet ons fijn meeneuriĆ«n. Dit laatste nummer behoort samen met de titelsong, ‘War on the east coast’ en afsluiter ‘You tell me where’ tot het beste dat ‘Brill bruisers’ te bieden heeft, en ook de rest is catchy pop van het beste soort. De tweede helft is net dat tikkeltje minder memorabel, omdat we het trucje tegen dan wel doorhebben en fillers als ‘Another drug deal of the heart’ of het flauwe experimentje ‘Hi-rise’ de vaart er wat uithalen.

Daarbuiten hebben we echter niet veel aan te merken op deze zesde van The New Pornographers. Kijk, deze Canadezen komen met niets vernieuwends en ze zullen waarschijnlijk hetzelfde doen op hun volgende werk, en ook weer op dat daarna. Maar we mogen tevreden zijn dat er nog groepen zijn die de kunst verstaan om opzwepend materiaal met een interessante ondertoon te schrijven.

The New Pornographers live aan het werk zien kan binnenkort in Brussel (Botanique, 03.12, info & tickets), Nijmegen (Doornroosje, 06.12, info & tickets) en Amsterdam (Melkweg, 07.12, info & tickets).

The New PornographersĀ website

Album verdeeld door Beggars Group