The Subways – Money and Celebrity: makkelijk te beluisteren, snel weer vergeten

door Louis Janart

Toen The Subways in 2005 op de proppen kwamen met hun eerste single ‘Oh yeah’ had niemand durven voorspellen dat ze zes jaar later nog steeds zouden bestaan. Vandaag brengen ze echter hun derde album uit en grijpen ze nog steeds terug naar dezelfde ingrediënten waarmee ze zes jaar geleden al een bescheiden hit scoorden.

Nochtans liep de weg van dit drietal uit Engeland niet altijd over rozen. Zanger Billy Lunn werd enkele jaren geleden geopereerd aan zijn stembanden en er werd gevreesd voor het einde van zijn zangcarrière. Na enige tijd van revalidatie kon hij toch hernemen en brachten ze in 2008 hun tweede plaat ‘All or Nothing’ uit. Nu komen ze met hun derde album, dat je begin september al integraal kon beluisteren op de website van NME. Ondanks de vernietigende kritieken (3/10) van dit vermaarde muziekblad, is wat ze schrijven toch niet allemaal correct .

De groep zal met deze plaat inderdaad geen prijs voor de originaliteit krijgen, maar daar is het hen ook niet om te doen. Wie de teksten van hun nummers even dichter bij de hand neemt ziet dat het hier vooral gaat over beroemd zijn, geld verdienen/uitgeven en plezier maken. Dat blijkt ook wanneer we de liedjes beter beluisteren. Het maakt van de ‘Money and Celebrity’ een makkelijk te beluisteren maar ook snel weer vergeten geheel, waar het tempo nooit uit verdwijnt.

Nummers die opvallen zijn eerste single ‘It’s a Party’, ‘We Don’t Need Money to Have a Good Time’ en meezinger ‘I Wanna Dance With You’. De titels van deze songs spreken zoals eerder al gezegd voor zich: fun fun fun. De productie is zeker en vast niet slecht, maar klinkt af en toe wel te clean en opgekuist. De stevige gitaren die op de voorgrond geplaatst zijn vallen op naast de samenzang tussen Billy Lunn en bassiste Charlotte Cooper.

Wie de tijd neemt om dit album volledig te beluisteren zal zich zeker en vast niet vervelen. De vraag is alleen hoeveel keer je je nadien nog de moeite zal troosten om dat nog eens te doen.

The Subways live zien kan in oktober 2011 in Brussel (Botanique, 15.10, info & tickets) en Amsterdam (Melkweg, 17.10, info & tickets)

The Subways website