The Virginmarys – King of Conflict: energieke rockplaat

door Bram Pollers

Toen de jaren ’90 eraan kwamen, werden de meeste radiozenders gedomineerd door elektronische muziek. Bands als New Order en Depeche Mode heersten met hun keyboards, de gitaar was (even) verleden tijd. Tot Nirvana het instrument weer hip maakte. De alternatieve muziekscene was geboren.

De laatste jaren kennen we een gelijkaardige evolutie. Wordt 2013 het jaar van de gitaar? Bieps en blieps worden in de hitlijsten stilaan weer vervangen door het zessnarige tokkelinstrument. Naast die veeleer rustige liedjes verschuilt de hardrock zich in de luwte. Daar zou de volgende maanden zomaar verandering in kunnen komen. The Virginmarys hebben hun debuut op de rockwereld losgelaten. En dat zullen we geweten hebben.

Opener en single ‘Dead Man Shoes’ is representatief voor de hele plaat door zijn rechttoe rechtaan rock met heel erg strak gitaarspel en energieke zang. Daarna volgen de hoogtepunten elkaar in snel tempo op, te beginnen met ‘Portrait of Red’ – was de keel van Ally Dickaty nog niet gesmeerd, dan is dat nu alvast gebeurd. In ‘Just A Ride’ slaagt het trio erin ons “You lied, you lied, you lied/ you liar!” te laten meebrullen en op ‘Out of Mind’ horen we al een menigte out of their f***** mind gaan.

‘Bang Bang Bang’ gaat verder op het elan van de eerste nummers, ‘Lost in the Weekend’ en ‘Running for My Life’ (wat minder screamen, Ally) kunnen iets minder overtuigen. Dat vormt echter geen probleem, als je daarna nog met 5 knallers op de proppen komt. Op ‘My Little Girl’ en ‘You’ve Got Your Money, I’ve Got My Soul’ neemt de bluesrock volledig over, afsluiter ‘Ends Don’t Mend’ zorgt voor een quasi-epische afsluiter.

Hypes verdelen in veel gevallen de meningen. Alles is zwart of wit, hate it or love it. Bepaalde Engelse media zijn alvast lovend over The Virginmarys, en wij kunnen hen daar alleen maar in bijtreden. De bandleden combineren de energie van Foo Fighters en The Hives, de riffs van Led Zeppelin en de aanstekelijke zelfzekerheid van de Arctic Monkeys en kneden dit alles tot een uniek geheel. Ofte: de festivalzomer lacht deze Londense heren toe.

Als het van ons afhangt moet 2013 niet per se het jaar van de gitaar worden. Maar dat dit het jaar van The Virginmarys wordt, dat lijkt haast een zekerheid.

The Virginmarys website