The Vision of Johanna – Mindrunning: Avontuurlijke pianopop

The Vision of Johanna (inderdaad, geïnspireerd door meneer Dylan) is de band van de uit Bergen op Zoom (NL) afkomstige Hanneke van Andel. Ze is de zangeres en pianiste van de band en wordt sinds 2009 bijgestaan door drummer Gijs Proost, gitarist Virgil van Gurchom en bassist Arjan van Diepeningen. Eind 2011 hebben ze hun debuut ‘Mindrunning’ gereleased in de Benelux.

Wat direct opvalt aan de album cover is de belangrijke rol die de piano inneemt in de visie van Johanna, doopnaam van de frontvrouw. Nu, daar rijst direct een belangrijke vraag: wat is nu precies de visie van Johanna? Er is natuurlijk de piano, er is tevens de goede stem, maar naar welke muzikale richting wordt er precies gezocht?

De stem is goed, heel goed: een enorm bereik, een gedoseerde, maar fantastische vibratie (zoals aan het eind van opener ‘Time’ en in het erg mooie ‘Trees in Full Leaves’) en het warme jazzy gevoel dat je bekruipt tijdens het beluisteren van het album. Soms klinkt Hanneke als Anouk, dan weer als een jonge Kate Bush, maar meestal gewoon als haarzelf en dat is wat The Vision of Johanna een eigen geluid geeft. Jammer dat de teksten niet altijd van hetzelfde niveau zijn als de stem die ze ten gehore brengt.

Dan de muziek. Die is op z’n minst avontuurlijk te noemen en niet altijd makkelijk te beschrijven. Het 8 songs tellende debuutalbum, dat in de winter van 2010 is opgenomen, bevat een mix van veel verschillende stijlen. De afwisselende melodieën op piano en een frisse verscheidenheid aan gitaarloopjes (luister zeker eens op hun website naar het hitgevoelige titelnummer) doen het geheel enorm avontuurlijk klinken. Veel tempowisselingen en afwisselende instrumentale solo’s (zo is de bas te horen richting het eind van ‘Let Love In’) geven daarnaast het gevoel dat er veel meer nummers op het album staan dan de hoes doet vermoeden. Dat de overgangen af en toe ietwat onsubtiel in het gehoor liggen, zal met de relatieve onervarenheid van de band te maken kunnen hebben.

Of het samenbrengen van zoveel stijlen en zoveel afwisseling op een album een geslaagd resultaat oplevert, zal je zelf moeten beslissen, maar dat ‘Mindrunning’ een gewaagd debuut is geworden, staat vast. Een viertal getalenteerde muzikanten en een geweldige stem hebben met veel passie een interessant en complex album opgeleverd dat toch redelijk makkelijk in het gehoor ligt. De muzikale visie blijkt ons echter nog niet geheel duidelijk. Als bij de opname van de opvolger hieraan een duidelijke invulling gegeven kan worden en als de teksten het niveau van de muziek kunnen benaderen, dan gaan we nog veel plezier beleven aan The Vision of Johanna.

The Vision of Johanna website

Album verdeeld door Suburban