The/Das – Freezer: uitstekende ep verscholen in wisselvallig album

door Sven Volckerijck

Berlijn heeft altijd een speciale aantrekkingskracht gehad op muzikanten en muziekliefhebbers. Sommigen trokken erheen om hun beste werk te maken, zoals David Bowie, anderen veroverden vanuit de Duitse hoofdstad stormenderhand de wereld. Zeker wie zijn dagelijkse portie noten graag gekruid ziet met blieps en elektronische geluiden, heeft de metropool allang toegevoegd aan zijn lijstje van hippe plaatsen op deze wereldbol.

The/Das is een duo dat precies daar te situeren valt en hun elektronische muziek past perfect bij het beeld dat we hebben van wat er zoal broeit. Op hun debuutalbum ‘Freezer’ jongleren ze met pop en electronica als ware circusartiesten. Dat leidt soms tot songs waar je mond lichtjes verbaasd van opengaat (‘Parallel worlds’), ander keren helaas tot inhoudsloos kijk-eens-wat-ik-kan geweld (‘Operation of change’). Lichtvoetig amusement lijkt bij de Berlijners al eens flinterdun te worden zodat het dreigt weg te waaien bij het minste zuchtje wind. ‘This place’ balanceert op de grens tussen beide categorieën: de bassen redden het van de ondergang. ‘Miami waters’, een vooruitgeschoven single, overtuigt maar daar tegenover staat dan een slaapverwekkende sof als ‘Somebody is’. Het afsluitende titelnummer betreedt wat minder vertrouwde paden en is best interessant.

Toch moeten we in ons oordeel streng maar rechtvaardig zijn: The/Das had selectiever kunnen omspringen met hun materiaal en een dijk van een ep kunnen releasen. Met deze full cd hebben ze zichzelf lichtelijk overschat. We zijn bereid het hen te vergeven als ze ons in de toekomst nog meer prachtigs als ‘Miami waters’ schenken.

Voorlopig hebben ze enkel in Duitsland optredens gepland, maar houd hun Facebookpagina in de gaten voor eventuele toekomstige concerten in onze contreien.

Album verdeeld door Sinnbus