Tinashe – Aquarius: zangeres die weet wat ze doet

door Thomas Konings

Het is o zo gemakkelijk om Tinashe te onderschatten; niet alleen omdat de zangeres met ‘2 On’ ondergewaardeerd commercieel succes boekte, maar ook omdat ze in een meidengroep nog opende voor Justin Bieber en acteerde in een b-film naast Charlie Sheen. Op haar debuutalbum ‘Aquarius’ bewijst de r&b-artieste, née Tinashe Jorgensen Kachingwe, evenwel dat ze alles perfect onder controle heeft en muzikaal zowel de visie als het talent heeft om mee te kunnen met de besten.

Dat de Amerikaanse de touwtjes in handen heeft, blijkt dan vooral uit de consistentie van deze langspeler. Waar grote popsterren vaak met behulp van een bataljon producers pogen om tien singles af te leveren, geeft Kachingwe haar vakkundig uitgekozen beatsmeden geen vrij spel. Ze volgen allemaal de zelfverzekerde muzikante haar wil en leveren zo collectief een plaat af met een sound die over het algemeen dromeriger en sensueler is dan het gemiddelde mainstream-materiaal. Nergens verliest de ex-tienerster zich in al te gemakkelijke oorwurmen, opmerkelijk gezien ook gastbijdrages van grote namen als Future en A$AP Rocky, en een platencontract bij een major. Interludes als ‘Indigo child’ –mee uit de koker van Evian Christ – en lo-fi pianoriedel ‘Deep in the night’ of de uitgesponnen outro van ‘Bathed breath’ zijn zoveel meer dan opvulsel.

Hoewel ‘2 On’ de enige onverhulde hit is, bevat deze eersteling toch nog genoeg lekkers om elke luisterbeurt weer van begin tot eind te boeien. Niet alleen inzake aanpak schaart Tinashe zich tussen Beyoncé en FKA twigs, ook muzikaal zijn er parallellen te trekken. Wat gedacht van ‘How many times’ dat met die Franse openingszinnen en een semi-feministische, seksueel getinte boodschap wel de zangeres haar antwoord op ‘Partition’ lijkt. ‘Bet’ met bijdrage van Devonté Hynes verdient dan weer een plekje naast ‘Two weeks’ dankzij dat krachtige, zinderende refrein en de eigenzinnige toets, hier ingevuld door een gitaarsolo van de Blood Orange-frontman.

Met het eindsalvo ‘Bath breath’ – ‘Wildfire’ toont de artieste nog één keer waar het op ‘Aquarius’ over gaat. De eerste wordt volledig door Tinashe gedragen en toont haar inbreng. De tweede laat door zijn perfecte plaatsing op het einde enerzijds de uitstekende samenhang van de reeks liedjes zien, anderzijds wijst het nummer ook op de plek die de zangeres inneemt in het muzieklandschap, ergens tussen de hitlijsten en Indiestyle.

Tinashe kan je begin volgend jaar aan het werk zien in Amsterdam (Paradiso Noord, 06.03, info & tickets) en Antwerpen (TRIX, 07.03, info & tickets).

Tinashe website

Album verdeeld door Sony