Too Much & The White Nots – Hootenanny: opgewekte folknummers

Na Het Kampioenschap van Brussel te hebben gewonnen in 2009 veranderde er niet veel voor Too Much & The White Nots. Op hun concerten brachten ze een handvol opgewekte folknummers die de aanwezigen een leuke avond bezorgden. Ook na de release van hun nog niet overtuigende debuutalbum zal er wellicht niet veel veranderen. Dit ensemble zal enkel een schare fans winnen tijdens een live optreden. Een podium is het minste wat ze verdienen.

Het album opent met het mooie herfstlied ‘A Grave With No Name’. Een lekker rollend tekstje glooit op een ritmische gitaar. De cello komt als een dreigende grijze wolk voorbij schuiven. Een fluit in ‘HillBilly’ is het zonnetje over eenzelfde muzieklandschap. Een harmonica wisselt het tempo en snelt een helling op. Daar rusten we uit met ‘The Ballad of The Little Red Riding Hood’ voor een dialoog tussen zangeres Mary Shoo en zanger Damien Golan. Het punkexperiment in de single ‘Folk Is Not Dead’ is er zoals de naam van de groep doet vermoeden een beetje over en een beetje gek, maar vooral nog iets te braaf. In ‘The Prodigal Son’ horen we bij een kampvuurgitaartje het levensverhaal van een net volwassen geworden maar nog steeds twijfelend pleegkind.

Dat de groepsleden naar verschillende genres luisteren wordt het meest duidelijk in een veelkleurig, meerstemmig en een ietwat te gecompliceerd ‘Children of A Bomb’ en ‘Witch’. Ook in de nummers die volgen horen we te veel instrumenten die de serieuze inhoud overdreven kleuren en waardoor de aandacht verdwijnt. In het staartje zitten echter nog twee covers. Het mooie ‘My Moon My Man’ van Feist en het bloedmooie ‘True Love Will Find You In The End’ van Daniel Johnston zijn de Grote Namen die het collectief op een eigenzinnige manier eert.

We zouden nog namen kunnen noemen waarnaar de muziek refereert, maar dat zou de originaliteit en creativiteit van dit gezelschap verdoezelen. Het debuutalbum ‘Hootenanny’ is niet verscheurend, maar zou een leuke herinnering kunnen zijn aan een optreden. Je weet dus wat je eerst moet doen.

Too Much & The White Nots vi.be

Album verdeeld door AMG Records