TOPS – Tender Opposites: nostalgisch gitaar-getwang

door Tiffany Devos

TOPS lijkt het zoveelste bandje te zijn op de 2012-teller dat teruggrijpt naar de lo-fi van de jaren ’70 en de magie van de 80’s pop. Nope, geen Brooklyns kwartet, maar gezanten uit Montréal, de stad die ons gezegend heeft met Arcade Fire en wat recenter ook het ongelooflijke Grimes, die net zoals TOPS uit de Arbutus-stal komt.

Wie van groepen als Still Corners, Summer Camp, Tennis en Twin Sister houdt, kent het fenomeen: wat nostalgisch klinkende gitaar-twang à la Ariel Pink die vooral op ‘Tender Opposites’ ook opvalt, synthy begeleiding en het allerbelangrijkste, een kenmerkende frontvrouwstem. In dit geval is dit de heel fragiele, scherpe stem van Jane Penny. Je hebt er een zwak voor of niet. TOPS is ongetwijfeld een mooie toevoeging in dit rijtje. En bij voorkeur ook in je platenkast.

Het is natuurlijk zo dat deze muziek niet erg nieuw is en je er echt van alles in herkent. Hun afsluiter ‘Tops Theme’ klinkt bijvoorbeeld sterk als het even instrumentale ‘Kinder Blumen’ van Real Estate. Toch zijn het allemaal goede songs. Of het nu het funky ‘VII Babies’ of het catchy ‘Go Away’ is, de band slaagt erin meer dan alleen wat nostalgisch te klinken, want dat is meestal niet genoeg om een blijvende indruk achter te laten.

De Canadezen smeden vlijtig subtiele melodieën die blijven hangen en maken er een erezaak van om het eenvoudig te houden. Er zijn geen belletjes en verscholen bliepjes en bloepjes in hun muziek te ontdekken, de basic instrumenten moeten het doen. En soms kan je daar al hele fijne liedjes mee maken. ‘Tender Opposites’ is een snoepje voor de liefhebbers.

TOPS live zien kan op 2 november op London Calling in Paradiso te Amsterdam (info & tickets). Voor zover we weten zijn er geen andere concerten bevestigd in de Benelux.

TOPS Bandcamp

Album verdeeld door N.E.W.S