True Bypass – Toby: Echte schoonheid bevindt zich in de eenvoud

door Bram Pollers

Er zijn bands die denken dat ze het warm water opnieuw moeten uitvinden om relevant te zijn. Elk genre wordt in een nieuw jasje gestoken, want iedereen wil uniek zijn. Grote, gewaagde arrangementen zijn schering en inslag. Originaliteit is het Hoogste Goed. Of niet?

Enter True Bypass. Chantal Acda (Sleepingdog, Isbells) en Craig Ward (dEUS, Zita Swoon) klinken op geen enkel moment als copycats, laat staan saai. We horen een akoestische gitaar, de hemelse zang van Chantal Acda (en soms tweestemmige zang met Craig Ward) en zorgvuldig gekozen achtergrondbegeleiding. Zo schaars mogelijk. Juist, echte schoonheid zit in de eenvoud.

De nummers variëren qua stemming, maar het onderwerp is de liefde. Er hangt een begeesterende spanning in de lucht tussen Craig Ward en Chantal Acda. Je voelt de woorden die de zangeres zingt. You knew, I know you knew / Before the rest had even guessed / That you and me, that me and you / You knew (‘You knew’). Onze spontane reactie luidt: I knew indeed, Chantal.

Er is de laatste jaren veel goede muziek uit België gekomen. En ‘Toby’ is niet uniek, wel meeslepend, diepgaand en hemels mooi. Craig Ward lijkt een muze gevonden te hebben. Hopelijk houdt hij nog even aan haar vast, want hier zit nog veel meer pure schoonheid in. Als ‘Toby’ onze huiskamer deze herfst/winter betreedt, maakt de kille temperatuur plaats voor een aangename, warme gloed.

‘Toby’ van True Bypass wordt op 30 oktober voorgesteld in STUK, Leuven (info & tickets). Meer live dates (o.a. in De Kreun en Ancienne Belgique) vind je op truebypass.be.

Album verdeeld door Rough Trade