TV on the Radio – Seeds: lat te laag gelegd

door Alexander Spriet

Experiment was vroeger een kernwoord bij de muziek van TV on the Radio. Een dikke tien minuten ver is het echter al duidelijk dat daar op ‘Seeds’ amper nog sprake van is en dat het collectief rond Tunde Adebimpe en David Sitek zelfs wat op radiominuten lijkt te mikken. Zo zou het gros van de nummers de gemiddelde luisteraar van Studio Brussel of 3FM hoogstwaarschijnlijk kunnen bekoren. Voor ons, de eerder kritische muziekliefhebber, is dat echter niet voldoende.

Neem nu bijvoorbeeld ‘Could you’, dat klinkt alsof de jongens van Foo Fighters net ontdekt hebben dat er ook blaasinstrumenten bestaan en daar veelvuldig gebruik van willen maken. Onze clichémeter ging echter pas helemaal in het rood bij ‘Lazerray’, een nummer dat evengoed van een goedkoop punkbandje uit de jaren 70 had kunnen zijn. Verder is het Frans op ‘Careful you’ wat ons betreft eerder onnodig en krijgen we het ook van ‘Winter’ niet bepaald warm.

TVOTR boeit op ‘Seeds’ nog het meeste wanneer de gitaren in hun draagzak worden gelaten. Zo valt ‘Careful you’ nog best wel te pruimen als je de tenenkrullende Franstalige stukjes wegdenkt. Afsluiter ‘Seeds’, dat op een diepe synth voortdrijft, herinnert ons er zelfs aan waarom we ooit fan werden van de Amerikaanse groep. Het is meteen ook van het beste dat we op dit album te horen krijgen.

We kunnen ons inbeelden dat heel wat trouwe fans toch even moeten fronsen bij het beluisteren van deze langspeler. ‘Seeds’ staat vol catchy, poppy songs die gemakkelijk het oor binnenglijden, maar er al even snel weer uit zweven. TVOTR lijkt de lat dan ook niet al te hoog gelegd te hebben en schijnt eerder een zo groot mogelijk publiek te willen aanspreken; een jammerlijke trend die we de afgelopen jaren wel vaker hebben kunnen waarnemen. Zo wisselden The Black Keys al even hun vuige bluesrock van weleer in voor meer radiovriendelijke poprock. We hopen dus van harte dat Adebimpe, Sitec en co voor hun volgende boorling het toch wat meer aandurven om opnieuw meer te experimenteren.

TV on the Radio live aan het werk zien kan volgend jaar in Brussel (Ancienne Belgique, 10.02, info & tickets) en Amsterdam (Paradiso, 11.02, info & tickets)

TV on the Radio website

Album verdeeld door Universal