Tycho – Awake: oude wijnen in nieuwe kruiken

door Anthony Brynaert

Tycho, sinds 2002 het pseudoniem waar Scott Hansen onder opereert, brengt zijn vierde worp uit sinds debuut ‘Sunrise Projector’ exact tien jaar geleden. Met zijn 36 minuten is ‘Awake’ een korter album geworden dan we gewoon zijn van de man, zijn ander werk zat meestal dicht tegen het uur aan. Uiteraard prefereren wij een korte maar constant strakke plaat boven een die naar het uur klimt met meer opvulling dan echt goede nummers.

De formule die Tycho gebruikt is nagenoeg altijd dezelfde gebleven. Zijn muziek is vooral een samenspel tussen (akoestisch) gitaargetokkel en sfeervolle, erg laidback en chill-out aandoende spirituele elektronica. Er wordt veelal rustig opgebouwd zonder dat er naar een echte climax toegewerkt wordt.

Het woord sfeervol staat centraal. De ontzettend rustige en ontspannende stemming die gecreëerd wordt is dé reden waarom meneer Hansen zo bekend en geliefd is onder elektronicaliefhebbers. Doorheen de cd zweef je rond tussen de wolken en beleef je als het ware een wakkere droom. Hij staat uiteraard wel voor een zware opdracht. Bij je eigen formule blijven is goed, maar je moet de luisteraar natuurlijk nog altijd kunnen blijven verrassen en het geheel boeiend houden. De stukken zijn volledig instrumentaal en aangezien het zo’n kalme muziek betreft, is het geen sinecure om de belangstelling van de toehoorder er constant bij te houden.

Het is duidelijk dat Scott zijn techniek tot in het detail beheerst. Hij weet als geen ander hoe je een bepaalde gevoelswaarde creëert en tegelijkertijd de oren optimaal verwent. De muzikant heeft de juiste beslissing genomen om de plaat een speelduur te geven van 36 minuten, het lijkt kort maar het is de ideale tijdsspanne om er zonder echte aandachtsproblemen door te komen.

Af en toe loert het concentratieverlies wel om de hoek en hoewel ‘Awake’ over het algemeen niet veel verschilt van zijn voorgangers, slaagt Tycho er toch weer wonderwel in om met zijn beperkt gereedschap een boeiende en aangename plaat af te leveren. Het prijsbeest van het album is het titelnummer. Opnieuw horen we die typische structuur: heel melodisch met typische hoge, ijle en glasheldere gitaarnoten die voortvloeien op golvende elektronica. Acht songs om vrolijk, dromerig en gelukkig van te worden, een betere antidepressiva vind je niet op markt.

Tycho heeft voorlopig geen concerten gepland in België of Nederland.

Tycho website

Album verdeeld door Konkurrent