Tyler, The Creator – Cherry Bomb: gevoel van overkill

door Gilles Dierickx

De derde plaat van Earl Sweatshirt was nog niet goed en wel verteerd of zijn maatje en Odd Future-voorman Tyler, The Creator liet ineens ook een nieuw album op de wereld los. Van een surprise mogen we zonder twijfel spreken: ‘Cherry Bomb’ was er héél snel en héél plots, al een paar dagen na de release van de dubbele single ‘Fucking Young’/’Death Camp’ zelfs. Iedere (Amerikaanse) blog sprong er vervolgens op als een bende hongerige wolven (no pun intended), wat bij Tyler niet echt in goede aarde viel. “ALBUM BEEN OUT FOR 30 HOURS HOW THE FUCK CAN YOU REVIEW IT. LISTEN TO IT FOR A WHILE”, spuwde hij op Twitter in z’n typische stijl. Zo gevraagd namen wij wel de tijd om die vierde worp genoeg kansen te geven. En dat was nodig, gezien de eclectische mix van genres en invloeden die het enfant terrible op zijn nieuwe worp de revue laat passeren.

De uitgepuurde, maar synth-overstuurde instrumentals die ‘Bastard’ en doorbraakplaat ‘Goblin’ vulden, had hij met ‘WOLF’ uit 2013 al min of meer afgezworen. Op die derde speelde hij opvallender met de grenzen van stijlen: rustigere soulinvloeden stonden naast r&b, trap naast 90’s hiphop. Tyler zegt over z’n nieuwe zelf dat hij nu écht alles erop wilde gooien wat hem ooit inspireerde en interesseerde. ‘Cherry Bomb’ etaleert een mooi evenwicht tussen kalmere en harde songs, wat zowel zijn soul- en jazzliefde als oude punkpassie uit, en alles daartussenin doorloopt.

Al met opener ‘DEATHCAMP’ zorgt hij voor een verrassing: nerveuze gitaarriffs domineren, zodat het ergens zelfs wat doet denken aan N.E.R.D.-materiaal uit hun hoogdagen. Best vet, maar dat repetitieve zorgt er wel voor dat de aandacht vrij snel verslapt, te meer omdat er ook een echte structuur mist. En dat blijkt nu net het probleem te zijn bij andere songs van het album. De hiphopper mag dan pissed off zijn over de keerzijde van succesvol zijn en die (ongewilde) idoolrol, ‘BUFFALO’ en ‘PILOT’ klinken net iets te gejaagd, en geven daarom tegelijk een gevoel van overkill. Het zijn telkens wel coole producties – het sampletje in ‘Buffalo’ creëert bijvoorbeeld wat intertekstualiteit met Pusha T – maar ergens neigen we toch naar een less is more-aanpak. De aanwezigheid van ‘Run’ versterkt dat gevoel alleen: meer dan opvulling kunnen we het bezwaarlijk noemen. Nochtans blijven we wel fan van Tylers manier verwoorden: “named the album ‘Cherry Bomb’ because ‘Greatest Hits’ sounds too boring”, klinkt het op ‘DEATHCAMP’. Simpel en doeltreffend.

Gelukkig zijn er nog nummers als ‘FIND YOUR WINGS’, ‘BLOW MY LOAD’ en vooral ‘2SEATER’, die voor wat welgekomen ademruimte zorgen. Ze klinken rustiger, bevatten meer subtiele melodietjes en zijn soms zelfs wat met vrouwelijke vocals doorspekt. We weten onderhand wel dat de aanvoerder van Odd Future hard kan gaan, daarom zijn het deze songs die hem boeiend en relevant houden. Ook tekstueel zijn ze interessant: ‘FIND YOUR WINGS’ keurt op poëtische wijze doelloos wietgebruik af en op ‘2SEATER’ neemt hij dan weer machogedrag en cruisen met de girlfriend op de korrel. Op ‘F*****ng Young/Perfect’ ligt het vrolijke en oppervlakkige er net iets te dik op om gemeend te zijn, we zijn wat ironie wel gewend van Tyler.

Gastbijdragen weten ‘Cherry Bomb’ nog naar een niveau hoger te tillen. Schoolboy Q passeert de revue en Pharrell Williams doet iets cools op ‘Keep Da O’s’. Tyler wist voor ‘Smuckers’ zelfs Kanye West en Lil Wayne te strikken, en allebei krijgen ze een aanzienlijk stuk ter hunner beschikking. Ze brengen een ingehouden instrumental, maar vette en stevige rhymes: verwachtingen ingelost.

Tyler, The Creator weet wat hij wil en wat hij doet, en laat zich niet tegenhouden in z’n visie. Da’s niets nieuws, maar op deze vierde plaat wordt het bij momenten wel duidelijk dat hij soms beter niet té ver gaat. Echter kunnen we daardoor wel toejuichen dat hij zich niet laat kisten door het succes van zijn oudere singles. Zo behoedt hij zich ook voor de val die velen niet opmerken: beter daag je fans uit en wacht je af welke er blijven, in plaats van ongewild verder te surfen op een golf die zij voor een artiest creëren.

Op 17 mei speelt Tyler, The Creator in TivoliVredenburg te Utrecht (info & tickets).

Tyler, The Creator Twitter