Veel sleur en weinig passie op ‘Blood’ van Rhye

door Naomi Hubert

Het is begin februari en dat betekent dat alle mogelijke winkels de valentijnsartikelen naar je hoofd gooien. Toeval wil dat Rhye net nu een nieuw album op de wereld loslaat als opwarmer van de 14e van deze maand. De zalvende stem van spilfiguur Mike Milosh zweeft daarop ruisloos over een mengeling van electronica en r&b. Vijf jaar na debuut ‘Woman’ uit 2013 voelt ‘Blood’ vertrouwd aan. Nog steeds mierzoet en dromerig, en daardoor helaas ook al snel slaapverwekkend.

Het openingstrio van ‘Blood’ is nochtans wel verleidelijk. Na wat rode wijn kan je gerust beginnen dansen op ‘Taste’, een ook de aanstekelijke baslijn van ‘Feel your weight’ werkt op een goede manier op de heupen. Daarna is er echter enkel nog ruimte voor romantische melancholie, die zo overheersend is dat alle spanning of afwisseling versmacht wordt. Braaf en voorzichtig, zonder enige kans op spanning. Waar de ingrediënten van Rhye ons aanvankelijk nog voorzichtig deden kwijlen, stevenen we zo al snel af op een indigestie van te veel van hetzelfde.

Het probleem is dat Rhye ons blijft uitdagen in een eindeloos voorspel. Waar de eerste helft van de plaat ons een ultiem moment van vervoering lijkt te beloven, is op het einde niks van een extase te merken. De kennismaking met de strijkers, de synths en de poeslieve stem die de eerste helft kleurden, weten niet meer hoe ze zichzelf kunnen heruitvinden en overtreffen. Milosh stem komt nergens verrassend uit de hoek, hij doet niks uitzonderlijk of origineel en we horen na verloop van tijd enkel een onophoudelijk gemijmer Laat het duidelijk zijn dat niet elk nummer bedoeld is voor uitbarstingen, zo redelijk zijn we wel. Het is zeker oké dat hij ons smeekt in ‘Please’ of ons zachtjes wiegt tijdens ‘Softly’. Alleen jammer dat Rhye ons nooit een ultiem moment van vervoering gunt.

‘Blood’ is waarschijnlijk ideaal als achtergrondmuziek bij een romantisch diner. In de slaapkamer raden we je echter spannendere dingen aan. Het album mist pit en passie en laat dat net de lijm zijn van een gezonde relatie.

Zondag 25 maart staat Rhye in een uitverkochte Ancienne Belgique.