Wendy McNeill – For The Wolf, A Good Meal: theatrale vrolijkheid met een zekere melancholie

door Erik Van Damme

‘For the Wolf, A good meal’ is reeds het vijfde album van de uit Canada afkomstige Wendy McNeill. De sound is volledig opgebouwd rond haar stem, met een streepje accordeon. Haar stemgeluid houdt als je het ons vraagt het midden tussen een vrouwelijke Jónsi en Björk, maar check it yourself, zouden we zeggen.

Dat het album gebouwd is rond het geluid van de accordeon zorgt voor soms naar de vrolijke kant neigende songs, met toch steeds een zekere melancholie. ‘Our Time’ en ‘Flick Of The Wrist’ zijn hier mooie voorbeelden van. Andere songs schipperen dan weer tussen die vrolijkheid en drama en dat is een pluspunt. Dit komt nog meer tot zijn recht als Wendy heel intiem naar voor komt in ‘Picking Up Pieces’. ‘Black/White’ klinkt dan weer heel theatraal, ook een aspect dat opvallend aanwezig is.

De vele facetten van haar stem komen voldoende aan bod. Toch is het stemgebruik van Wendy McNeill in combinatie met het geluid van accordeon en andere bevreemdende instrumenten niet voor de hand liggend en dat maakt het album ook wat minder toegankelijk. De vraag dient uiteraard gesteld of dat dan moet? Voor ons alvast niet. Er is voldoende variatie, soms komt de zangeres heel stil en ingetogen over, zoals in de rond een twinkelende gitaar gebouwde songs ‘Beyond All Reason’ en ‘All this whises’. Een andere keer overdondert ze je volledig.

Vermeldenswaardig is trouwens het hoesje dat openklapt en waar je de schijf als het ware kan inschuiven, heel goed gevonden en een waar kunstwerkje. Dat laatste kan dus ook gezegd worden van de inhoud. Commercieel succes zal Wendy McNeill met dit moeilijk in het gehoor liggende plaatje wellicht niet bereiken, maar menig liefhebber van zogenaamde folk-noir en fans van artiesten als Bjork, Kate Bush en dergelijke moeten hier zeker hun gading in vinden.

Wendy McNeill website

Album verdeeld door Rough Trade