Weyes Blood schrijft de soundtrack van haar leven met ‘Front row seat to earth’

door Michiel Dierickx

Natalie Mering, beter bekend als Weyes Blood, werd in de wieg gelegd voor muziek. De dochter van twee muzikanten leerde als kind het tourleven kennen en besloot daar op verder te bouwen. Breng alle emoties en ervaringen van zo’n nomadische levensstijl samen op plaat en je krijgt een fantastisch kunstwerk voorgeschoteld. Jawel, we hebben het over ‘Front row seat to earth’, het vierde album van Weyes Blood.

Wie na het lezen van de albumtitel een psychedelische trip van jewelste verwacht, kan zich beter herpakken. Merings heerlijke lo-fi folk luistert als een perfecte soundtrack voor een western film; of je eerstvolgende reis. ‘Front row seat to earth’ is dan ook de ideale plaat om rustig onderuit te zakken en te genieten van de dingen des levens. Een groot contrast met het hectische leven van een beroepsmuzikant, maar een succesformule voor Weyes Blood.

Opener ‘Diary’ is meteen een schot in de roos. Dreigende, lage pianonoten beginnen somber, waarna een harp à la Florence + The Machine speels door de compositie rolt. Natalie Mering weet duidelijk hoe ze muziek kwetsbaar en tegelijkertijd speels kan maken. Iets wat de artieste zich eigen maakt op ‘Front row seat to earth’ en de plaat naar een hoger niveau tilt. Daarnaast herbergt het album een een opvallend nieuw element: de gestripte folkmuziek is gehuld in enkele mistbanken. Atmosferische synthesizers vormen het draagvlak voor de meeste nummers, zoals in de zes minuten lange nummers ‘Be free’ en ‘Do you need my love’, die aanvankelijk te lang lijken en desondanks geen minuut vervelen. Een eigenschap die de langspeler uniek maakt.

Toch kan de eindeloosheid van het album de eerste luisterbeurt zwaar doen aanvoelen. ‘Can’t go home’ last een welverdiende rustpauze in, maar zakt weg naast het veel energiekere ‘Seven words’. Dat laatste is tevens het beste en meest swingende nummer op de plaat en bewijst dat Weyes Blood van veel markten thuis is. Reden te meer om een plaat af te sluiten met een op piano- en filmsamples gebaseerde outro, die volledig los staat van de rest van ‘Front row seat to earth’ en desondanks diezelfde titel draagt. Wat een vrouw.

Album verdeeld door V2 Records.

Weyes Blood live aan het werk zien? Koop je tickets en zak maandag 28 november af naar de Witloof Bar van de Botanique.