Wild Nothing – Nocturne: boeiende popplaat in 80s sfeer

door Gert Thijs

Twee jaar geleden verraste Wild Nothing ons met ‘Gemini’, een debuut dat door de meeste critici met lof overladen werd. Wild Nothing is nog steeds de band van de 23-jarige Jack Tatum, die zijn ziel verloren heeft in het geluid van de jaren tachtig. Tatum zelf stelt het zo: “Ik denk niet dat het als een verrassing komt dat ik geef om popmuziek, maar het is toch meer mijn gevoel van wat popmuziek was of zou zijn in mijn ideale wereld”. Om zijn ideale wereld op te roepen doet hij veelal beroep op zichzelf, want op plaat is Wild Nothing vooral het eenmansproject van Jack Tatum.

Jezelf zo op de kaart zetten met een straf debuut creëert natuurlijk de nodige verwachtingen voor de opvolger. Die tweede plaat, ‘Nocturne’, ligt sinds enkele dagen in de winkel en is een logische opvolger geworden van ‘Gemini’. Jack Tatum schrijft van die op het eerste gehoor dromerige liedjes die baden in een sfeer van 80s pop. Maar het zijn ook nummers die een paar luisterbeurten nodig hebben om helemaal in te sijpelen. De songs combineren een soort van tristesse met een zekere vorm van ingehouden grandeur. Het titelnummer is daar een perfect voorbeeld van. De zanglijn klinkt heel poëtisch en dromerig terwijl de gitaar de neiging heeft om los te barsten maar het net niet doet.

Terwijl ‘Gemini’ nog meer als een jong veulen voort stuiterde, is ‘Nocturne’ duidelijk een meer voldragen plaat geworden waarbij de productie van de nummers beter doordacht is. Sommigen zullen het album daardoor misschien te gepolijst vinden, maar wij genoten bij elke luisterbeurt meer en meer van de songs. Bovendien bezitten de liedjes op ‘Nocturne’ de kracht om ons van begin tot het einde te boeien. Echte uitschieters naar boven en beneden zijn er niet, al zouden we als voorproefje zeker ‘Disappear Always’ en This Chain Won’t Break’ aanraden.

Na ‘Gemini’ waren de verwachtingen hooggespannen voor de tweede plaat van Wild Nothing. Wat ons betreft heeft Jack Tatum met ‘Nocturne’ een meer dan waardige opvolger uit de mouw geschud; een plaat die langzaam zijn geheimen prijs geeft en zo de kans grijpt om boven de middelmaat uit te stijgen.

Wild Nothing live zien kan binnenkort in Amsterdam (London Calling @ Paradiso, 02-03.11, info & tickets) en Brussel (Magasin 4, 04.11, info & tickets).

Wild Nothing Facebook