Wooden Shjips vermijdt het vagevuur op het psychedelische ‘V.’

door Guillaume De Grieve

Het Amerikaans psychrock-kwartet is na vijf jaar afwezigheid terug met een nieuwe, vijfde langspeler genaamd ‘V.’. Dat staat zowel voor het Romeins cijfer vijf als voor het vredesteken (zie de tropische albumcover). Optimisme en gemoedsrust zijn dan ook de dominante thema’s. Wooden Shjips’ doel was een zwoele zomerplaat maken en is daar zeker in geslaagd.

De zeven songs op ‘V.’ werden geschreven in het normaal vredige Portland dat in de zomer van 2017 getroffen werd door hevige bosbranden. Via hun muziek konden de bandleden van Wooden Shjips hun angst achterwege laten en focussen op “de kracht van vrede, schoonheid en weerstand tegen het kwade”. Wooden Shjips’ nieuwste kan als reactie gezien worden op het apocalyptische landschap en de sneeuw van as die hen omringde. De tijdloze sound is nog steeds gebaseerd op zowel Duitse krautrock als op de muziekscene van San Francisco in de jaren zestig, maar is meer laid-back en beheerst dan op vorige platen. ‘V.’ opent met het daverende ‘Eclipse’, een uitgespannen nummer met een onvermoeibare drumpartij en een gitaar die al zijn pedaaleffecten uitprobeert: van delay tot overdreven reverb en fuzz. Vooral de koperblazers creëren hoge verwachtingen. In ‘In the fall’ horen we frontman Ripley Johnson als een reïncarnatie van Jim Morrison, versterkt door de speelse basgitaar en sferische synthesizers. De synthstrijkers in ‘Red line’ doen dan weer denken aan The Beatles’ ‘A day in the life’. ‘Red line’ is bovendien de meest toegankelijke song van de zeven en heeft de kleurrijkste harmonieën.

De acht-minuten-lange single ‘Staring at the sun’ verwoordt het verlangen naar zon en de angst voor onvermijdelijke chaos. Een sterk punt, want wie zich buiten begeeft, wordt overspoeld door slecht nieuws: Johnson geeft toe dat de Amerikaanse politiek niet weg te denken was uit zijn hoofd. Het album eindigt met de ballade ‘Ride on’. Een sterke backbeat en simpele akkoorden bewijzen dat de chaos getemd kan worden. De ruwe en licht ontstemde gitaren die ‘Ride on’ afsluiten, maken het gevarieerder dan de vorige tracks.

‘V.’ is een zomerplaat voor fans van The Velvet Underground en Crazy Horse die jouw volgende BBQ naar een ongezien niveau tilt. Met nummers die oneindig lijken te duren, maar toch niet gaan vervelen, bewijst Wooden Shjips dat psychrock nog volledig up-to-date is.

‘V.’ is uit sinds vrijdag 25/5 via Thrill Jockey Records.