Xavier Dubois – Sunset Gluts: moeilijk gitaargepingel

door Thomas Konings

Vandaag stellen we je voor aan Xavier Dubois, een Belg die je waarschijnlijk niet kent, maar die al wel een tijdje muziek maakt vanuit de marge. Hij is namelijk gitarist bij de niet bijzonder beroemde formaties Ultraphallus, Y.E.R.M.O  en Vincent Tholomé/Dubois, en brengt sinds kort ook solomateriaal uit. Dat stelt hij nu aan het publiek voor in de vorm van een eerste langspeler, ‘Sunset Gluts’.

Daarop krijgen we maar liefst zestien nummers te horen en dat in een speeltijd van slechts 41 minuten. De Naamse artiest serveert met andere woorden een behoorlijk aantal opvallend korte songs, maar doet dat op een manier die allesbehalve enerveert. Voorts haalt hij vlot verschillende stijlen door de mangel. In z’n gitaargepingel horen we naast veel experimentele elementen ook vertrouwde folk- en bluesklanken.

Het album is volledig instrumentaal en dat blijkt toch al meteen een reden om na een eerste luisterbeurt af te haken. Het is niet zo dat de liedjes bijzonder aanstekelijk zijn en dus vergt het veel inspanning om je volledige aandacht bij de plaat te houden. Na het opmerkelijk toegankelijke openingstrio volgen enkele nummers die tamelijk anoniem passeren en tevens door hun beperkte lengte niet echt indruk kunnen maken.

Pas bij de tiende song weet de Waalse muzikant weer te overtuigen met het meer dynamische ‘The Story of Leander Waeghe’. De donkere soundscapes die daarop volgen intrigeren dan weer en bereiden voor op een moody einde dat ons vooral kan bekoren door z’n sfeerschepping. Al bij al levert Dubois zo een debuut af dat slechts bij momenten iets kan betekenen en al te vaak emotieloos voorbij kabbelt.

Xavier Dubois live zien kan binnenkort in Brussel (Les Nuits Botanique, 23.05, info & tickets).

Xavier Dubois Bandcamp

Verdeeld door PIAS