Xiu Xiu – Always: up-tempo beats maar karakteristiek duistere teksten

door Laura Van Eeckhout

Jamie Stewart is een eindeloze lijst van verschillende dingen. Hij is getalenteerd, experimenteel, creatief, extreem productief, behoorlijk gek en afgaande op zijn lyrics niet meteen de vrolijkste in huis. Xiu Xiu’s nieuwe plaat ‘Always’ leert ons echter dat frontman Stewart naast dat alles ook nog eens een schitterende popmuzikant is.

Opener ‘Hi’ zet de toon met – hou je vast – een meezingrefrein. Daaropvolgend krijgen we meteen een trio overheerlijke electro-popnummers te horen, met als hoogtepunt het griezelig intense en aan de 80s ontleende ‘Joey’s Song’ (over Jamie’s broer, die overigens op de cover van het album prijkt). De aantrekkingskracht van de songs komt voort uit de ietwat oncomfortabele discrepantie tussen de up-tempo beats en de karakteristiek duistere teksten en zanglijnen. Joey’s song in everything – bitterness and jealousy – as long as you know I am waiting – fever crams the skin of Joey’s song.

De rest van het album ligt meer in de lijn van Xiu Xiu’s vroegere repertoire. Stewarts smekende stem (‘Gul Mudin’), zijn onbevredigbare voorliefde voor controversie (‘I Luv Abortion’) en immer dramatische electronicageluiden (‘Born To Suffer’) zijn nog steeds de belangrijkste elementen in de tegelijkertijd gruwelijke en prachtige geluidsaanval die de band nu al een decennium lang op de luisteraar afvuurt.

Anno 2012 klinkt Xiu Xiu catchiër dan ooit. Dit echter zonder op andere vlakken in te geven. De band is tekstueel nog even baanbrekend als 10 jaar geleden, en muzikaal minstens even vooruitstrevend. Als persoon verdeelt Stewart wel vaker de publieke opinie, maar als muzikant mag er absoluut geen twijfel bestaan over ‘s mans kunnen. ‘Always’ is een ware demonstratie van een fantastische band die gerust wat meer erkenning zou mogen krijgen.

Xiu Xiu live zien kan binnenkort op volgende datums en plaatsen:
11.03 Den Bosch, FabriQ – info & tickets
17.03 Lille, La Péniche – info & tickets