Yevgueni Live Gent/Brugge: Je zou zweren dat je erbij was

Van Gent naar Brugge. Daar speelden de live-opnames van Yevgueni zich af. De vijfkoppige Nederlandstalige band rond Klaas Delrue bracht een live album met dvd uit naar aanleiding van het sabbatjaar dat ze in 2013 zullen nemen. Ze bestaan bijna 13 jaar en willen hun trouwe fans bedanken. Een verzameling van fantastisch mooie verhalen vol nostalgie en liefde, een mooier geschenk konden ze niet geven.

De aanzet wordt gegeven op de Korenmarkt tijdens de Gentse Feesten. Dat de nummers ongelofelijk herkenbaar zijn is een van de vele pluspunten van dit album. Geen man op deze wereld die nog niet heeft gevloekt op die ene perfecte kerel, waarmee het mannelijke ras altijd vergeleken wordt. ‘Was er maar iemand’ die haar verjaardag niet vergat en alleen maar zei wat zij horen wil.

Over elke song staat een korte uitleg geschreven. Een die doet lachen is ‘Daar zit je dan’. Gitarist Maarten van Mieghem vertelt: “Wegens gebrek aan tekst werd de oorspronkelijke hoofdfiguur vreemd genoeg de thermosfles van de drummer. Gelukkig kwam Klaas tijdig tot inkeer en verving die door een rij naakte dames op het strand.” Een bevestiging dat deze vijf heren na dertien jaar samenwerken de humor er nog van inzien. De plaat wordt alsmaar persoonlijker en de band met Yevgueni alsmaar groter. Gentse zielen raken beschonken. Dan komt ‘Sara’, een Leuvense muze die in 1997 aan de toog van café De Kaffaer te vinden was. “Een lied voor mensen die houden van op café gaan.” Tja, wie voelt zich niet aangesproken?

In Gent sluit Yevgueni af met, uiteraard, ‘Als ze lacht’. Vrouwen gillen en zingen het refrein veel te luid mee. Het publiek bedankt met een razend enthousiast applaus. Je zou nu toch wel zweren dat je er zelf bij was.

Next stop: Brugge. In het theatergebouw, een verdomd prachtige zaal, is de sfeer veel intiemer. Klaas Delrue, ooit een jonge snotaap en nu man geworden, brengt duizend verhalen met zich mee. Hij vertelt over sneeuw, een rost broertje met een sponsenbroek en het trieste jeugdtrauma dat drummer Stef Vanstraelen opliep bij het schietkraam op de kermis.

‘Welkenraedt’ begint en meteen is er weer die herkenning. ‘Waarom trek ik aan een deur, waarop duwen staat, in koeien van letters.’ Hun melodieën kruipen in je oren en voor je het weet neurie je het aanstekelijke ‘zin zin zin alles heeft zin.’ Delrue is als die ene sympathieke nonkel die de hele familie graag heeft.

‘Een Veel te Mooie Dag’ gaat over verlies. De plotse dood van Yasmine gaf voor Delrue de aanzet en werd door ieder van ons persoonlijk ingevuld. ‘Het leek nochtans een hele mooie dag toen iemand zei dat jij er niet meer was’. Een serieuze wending geeft het album meer waarde. Er is geen fase uit het leven die onbenut blijft.

“Wat zeg je Brugge, gaan we nog een beetje zingen?” Yevgueni bouwt het hele concert vertrouwen op. Het hoogtepunt wordt bereikt door een sfeerelement met papieren vliegers die je kan zien op de dvd. Enkel beelden van het optreden in Brugge werden vastgelegd op film. Terecht, want de sfeer in het prachtige theatergebouw is veel gezelliger. De vijfkoppige band zit er knal op en laat een voldaan publiek huiswaarts keren. Opnieuw zou je zweren dat je er toch wel zelf bij was zeker.

Yevgueni live zien kan vanavond en de komende dagen/weken in Wevelgem, Leeuwarden, Beusichem en een vijftal andere plaatsen in België en Nederland. Check de website van Yevgueni voor een overzicht van alle datums en plaatsen.

2cd/dvd verdeeld door Petrol Music / EMI