10 concerttips voor een degelijk december

door Milena Maenhaut

Om in dit drukke en uiterst interessante najaar keuzestress-aanvallen en de bijhorende financiële katers te vermijden, leiden we je maandelijks door het nationale concertlandschap. Verwacht geen grote namen in het Sportpaleis, wel verdoken en nog niet uitverkochte optredens waar je risicoloos je hoop en zakgeld aan kan spenderen. Ziehier waar we in december naar uitkijken.

Washed Out – 1 december, Vk, Brussel
Ernest Greene aka Washed Out zette chillwave op de kaart met het nummer ‘Feel it all around’, toen 2009 de “zomer van de chillwave” genoemd werd. Tegenwoordig verkent Greene echter verdere horizonten, net als chillwave-medepioniers Neon Indian en Toro Y Moi. Op Greene’s nieuwste worp hoor je talloze dansbare disco-en pop-invloeden, en wat ondefinieerbaar gegiechel. Net als Beyoncé’s Lemonade en binnenkort ook JAY-Z’ 4:44 is ‘Mister mellow’ een zogenaamd “visueel album”: het gaat gepaard met een dvd. Die toont een collage van jongens die wiet roken, cheeseburgers en foto’s van de muzikant in zijn jonge jaren. Hoe Washed Out de visuele factor live gaat uitspelen, zie je op 1 december in de Vk.

Cloud Nothings + Le Hotelier – 6 december, Trix, Antwerpen
Op album nummer vier bewees Cloud Nothings (foto) dat je perfect boos kan blijven na de doorbraak. Hoewel de band uit Ohio nog steeds in grimmige en urgent sferen vertoeft, gaf ‘Life without sound’ een gepolijste indruk en lette frontman Dylan Baldi er voor het eerst op zijn teksten. In ons interview noemde Baldi ‘Life without sound’ zijn “warmste plaat”. Hoewel de frustratie bleef doorklinken, was er inderdaad ook plaats voor doordachte emotionaliteit toen de postpunkers voor een uitverkochte Botanique speelden. Voor de show van volgende week in het kader van Autumn Falls zijn er wel nog kaartjes verkrijgbaar. Bovendien wordt het support verzorgd door Le Hotelier, mét een sterke nieuwe plaat ‘Goodness’ in de vingers. Op die plaat stockeren de emorockers hun emoties, maar live zou Le Hotelier die gevoelens echter in een snelle catharsis ontladen. Een voorproefje lees je hier.

Opening Kontzert. Lohaus + Mahler – 6 december, Charlatan, Gent
Over nieuwe Gentse concertorganisatie Kontzert. las je hier al. Op 6 december vindt het openingsKontzert. plaats met Lohaus en Mahler. Die tweede was vorig jaar onze vi.be van juni, we prezen toen Mahler’s aanstekelijke en dromerige popdeuntjes. De Antwerpse electropoppers van Lohaus brachten een maand geleden ep ‘Prologue’ uit. De titel van dat debuut verklapt dat er een langspeler in de making is. Of ze daarop meer eigenheid zullen vinden, kan je misschien al horen in de Charlatan.

Forest Swords – 8 december, Vooruit, Gent
Matthew Barnes’ uniek eenmansproject dompelt ons onder in een wereld waar hij behendig tussen desolaatheid en euforie schippert. Forest Swords’ laatste plaat doorploetert opnieuw de kenmerkende bassen en dubelementen van debuut ‘Engravings’. Live brengt de Liverpudlian zijn nummers deels digitaal en deels analoog. Bovendien geeft Barnes, die les volgde aan een multimediale kunstschool, er visuals bovenop. Voor hoogstaande poëtische electro-composities weet je waarheen.

Destroyer – 10 december, Botanique, Brussel
Destroyer is actief sinds 1995, maar kon pas op erkenning rekenen na de release van ‘Kaputt’, dat magistraal laveert tussen rock, jazz en de jaren ‘80. In oktober verscheen ‘ken.’, de twaalfde langspeler van de Canadese groep. Daarin legt Dan Bejar steeds op een gevarieerde manier zijn getalenteerde vinger op maatschappelijke wonden. Zo komt er in elk nummer een ander instrument naar de voorgrond en klinkt het met melancholie doorspekte geheel zo donker nog niet. Over de welsprekendheid van de frontman op ‘ken.’ schreven we: “Hij zou er allicht ook in slagen om grasmaaiers in de woestijn te verkopen, indien hij tenminste zijn muzikale omkadering mag meenemen.” Bejar is er nog niet in geslaagd de Botanique uit te verkopen, maar daar kan jij verandering in brengen.

MDCIII (Mattias De Craene Trio) – 13 december, Pand. A, Kortrijk
Tussen al het opnemen en touren met Nordmann door, vindt saxofonist Mattias De Craene ook nog eens de tijd voor een eigen project. Daar voelt hij zich vrijer en experimenteler dan in Nordmann. Met als uitgangspunt de erfenis van John Coltrane en de jaren ‘60 bevaart zijn trio een beperkingsloze wereld van improvisatie en experiment, waarin de sax de complexe percussie van Simon Segers (Beren Gieren, Black Flower, Stadt, Absynthe Minded) en Lennert Jacobs (The Germans, Hong Kong Dong) aaneenrijgt.

Taxiwars + Black Flower + BRZZVLL + De Beren Gieren + AAN/EOP + The Mechanics – 16 December, AB, Brussel
Honderd jaar geleden verscheen de allereerste jazz-plaat, ‘Livery stable blues’ van The Original Dixieland Jass Band. De Ancienne Belgique zet daarom één jaar lang jazz in de schrijnwerpers. De concerten van Melanie De Biasio zijn hopeloos uitverkocht, voor het minifestival kan je wél nog kaarten kopen. De Belgische jazz-wereld verkeert al een aantal jaren op hoogtij en daar hebben bovenstaande namen iets mee te maken. BRZZVLL, The Mechanics en De Beren Gieren brachten dit najaar nieuwe platen uit. TaxiWars zal in de AB nieuw materiaal uittesten van een toekomstig album. Tussen de programmaties schuilen grote namen uit de nationale muziekwereld. Zo is TaxiWars het resultaat van een lang gekoesterde jazz-droom van Tom Barman. Barman staat op 16 december even weer met voormalig dEUS-collega Mauro Pawlowski op de planken. Pawlowski is tegenwoordig bassist bij The Mechanics, een gloednieuw project van percussionist Eric Thielemans. Bij Black Flower zit Simon Segers (Absynthe Minded, De Beren Gieren, Stadt, MDCIII) aan de percussie. De electronica-avonturiers van AAN/EOP worden versterkt door twee Stuff.-ers. BRZZVLL neemt met Stijn Cools een stukje AAN/EOP mee in zijn geïmproviseerde composities van fusion jazz, funk, spoken word en afrobeat. Ten slotte gaat Simon Segers een tweede keer het podium op met De Beren Gieren, waar Fulco Ottervanger (Stadt, Beraadgeslagen) aan de toetsen zit. Conclusie: de nationale jazz-giganten zijn allemaal vriendjes en jij kan ze lekker gemakkelijk allemaal samen aan het werk zien.

Kapitan Korsakov + Brutus + Cocaine Piss – 20 december, Vooruit, Gent
Kapitan Korsakov’s laatste worp mag dan wel “Physical violence is the least of my priorities” heten (en geproducet zijn door niemand minder dan Steve Albini (producer van onder meer Nirvana, Pixies, The Breeders, Raketkanon en Ty Segall)), de kans dat je op 20 december zonder beschadigd gehoororgaan naar huis gaat, is klein. Als afsluiter van Autumn Falls boekte Toutpartout drie hardhorige reuzen uit het Belgische gitaarlandschap, waaronder ook Cocaine Piss, die eveneens debuut ‘The Dancer’ opnam met Albini. Ondertussen zijn we al een ep, ‘Piñacolalove’, en vele oordokterbezoekjes verder en beuken de Luikse punkers nog steeds alle conventies omver. Ten slotte werd ook Brutus geprogrammeerd. Voor wie zich afvraagt of dat trio live nog harder kan klinken dan op debuutplaat ‘Burst’, leest hier dat we enthousiast knikkend antwoorden. Kaartjes voor een avond explosiviteit waarnaast de vulkaan op Bali een jeugdpuistje lijkt, koop je hier.
Voor wie dit concert al in de agenda had staan: het optreden is een dag vervroegd en vindt plaats op woensdag 20 december in plaats van donderdag 21 december.

Dijf Sanders – 23 december, Nosta, Opwijk
In Nosta stelt David “Dijf” Sanders ‘Java’ voor. Op die plaat exploreert de Gentse muzikant, producer en instrumentenbouwer het geluid van het gelijknamige Indonesische eiland. Daar trok hij dit voorjaar ook daadwerkelijk naartoe, om terug te komen met een reeks opnames van inheemse instrumenten. In ons land werd dat met drie gastmuzikanten tot een album omgebouwd. Dijf Sanders werd bijgestaan door Nathan Daems, Filip Vandebril en Simon Segers, die ondertussen voor de derde keer in dit lijstje verschijnt.

Madame Blavatsky – 27 december, Afsnis, Gent
Waar de historische figuur Helena Petrovna Blavatsky contact zocht met de doden, gaan de jongens die dezelfde naam adopteren echter helemaal de andere kant van de tijdlijn op. De groep schopte het in 2015 tot finalist van De Beloften met een eigenwijze en van improvisatie doordrongen mix van trap, dubstap en electronica. Onder leiding van Marius Couvreur bombardeert Madame Blavatsky je met futuristisch electronica-getover nog lang voor oudejaarsavond het nieuwe jaar in. En een paar jaar verder.