12 niet te missen headliners van morgen op Rock Werchter

door Yannick Verhasselt

Rock Werchter pakt elk jaar uit met grote kleppers, maar ook de headliners van morgen mogen er hun hun beste riff, rap of zangkwaliteiten naar boven halen. Wij tippen twaalf minder grote acts die je gezien moet hebben.

Palace, donderdag 16.40u, The Slope

Voor wie op donderdag niet kan wachten om ‘s avonds Elbow te gaan zien lijkt Palace een aangewezen opwarmer. De Londenaars brengen net zoals Garvey en co aanstekelijke melancholische indierock, perfect voor een festivalweide en een vers getapt pintje in de hand. Op 12 juli brengt de band trouwens hun tweede plaat uit waarbij singles als ‘Martyr’, ‘No other’ en ‘Running wild’ alvast zeer overtuigend klonken. Moest het viertal je zieltje hebben gewonnen, kun je nadien dus gewoon ‘Life after’ grijs draaien.

Miss Angel, donderdag 18.05u, The Slope

Op Miss Angel valt nog niet meteen een vat te krijgen. Ze kan en doet werkelijk alles, invloeden en stijlen spelen hierbij geen rol. Ze nam al dancehall onder armen op het zomerse ‘Ghetto superstar’ en trap op ‘Money making Miami’ terwijl ze er telkens haar eigen Antweirpse stempel op drukt. Op haar nieuwste single ‘Like that’ rapt ze à la Little Simz op donkere grime-beats. Verwacht je dus maar aan stevige hiphopshow die werkelijk alle kanten op zal gaan en misschien wel een bezoekje van Blu Samu die op de laatste een feature verzorgt.

Foxing, vrijdag 15.25u, The Slope

In een niet zo ver verleden flirtte het uit de staat Missouri afkomstige Foxing nog met postrock-invloeden, nu doen ze dat vooral met eclectische indierock hoewel midwest emo à la American Football nog steeds de voedingsbodem blijft. Vorig jaar brachten de Amerikanen met ‘Nearer my God’ hun derde langspeler uit waar pareltjes opstaan als ‘Slapstick’, ‘Five cups’ en het titelnummer. Ogen toe, genieten en vanbinnen een beetje huilen? Check.

Jessie Reyez, vrijdag 15.40u, Klub C

Er is veel veranderd sinds ze die ene keer de Last Arena van Dour mocht openen, achter de schermen dan vooral. Reyez werd na het succes van haar debuut-ep ‘Kiddo’ zowat bij iedereen in de studio gevraagd om samen te werken. Van Dua Lipa en Calvin Harris tot Eminem en Lewis Capaldi, allen wilden ze met haar samenwerken die resulteerden in hits. Bovenal blijft ze haar eigenzinnige en open zelve en hangt ze op het podium nog steeds haar eigen vuile liefdeswas buiten.

The Twilight Sad, vrijdag 23.45u, The Slope

The Twilight Sad trok eerder al eens mee als voorprogramma van The Cure, nu mag het viertal de afterparty verzorgen. De band mag door de jaren heen wel in het post-punk-hokje hebben genesteld, het doet het echter zonder zich in al te veel clichés te werken. De Schotten hebben dit onder meer te danken aan hun eerder opgetogen synths en het prettige accent van frontman Graham zoals op hun nieuwste plaat ‘It won’t be like this all the time‘.

The Murder Capital, zaterdag 15.20u, The Slope

Voor wie na vrijdag nog niet genoeg heeft van postpunk en new wave kun je op zaterdag terecht bij de lads van The Murder Capital. Op basis van slechts één live opname ‘More is less‘ en een single vergaarden de Ieren in een mum van tijd een fanatieke fanbase. Het bracht hen reeds op de tourbus van onder andere Fontaines DC en Shame en nu dus voor de eerste keer in België en meteen op het podium van Werchter.

Alice Phoebe Lou, zaterdag 18.35u, The Slope

Tijdens Les Nuits kreeg ze iedereen in een uitverkochte Orangerie nog met gemak tot aan haar lippen wat niet echt onlogisch is gezien haar arsenaal aan innemende atmosferische indiefolk-nummers. Misschien ligt het wel aan haar Zuid-Afrikaanse roots dat nummers als ‘Galaxies’, ‘Something holy’ of het titelnummer zo betoverend klinken dat ze recht uit de soundtrack van een film zouden kunnen komen. Moest Alice een oudere broer hebben dan had hij vast Mac DeMarco geheten.

The Blaze, zaterdag 23.15u, Klub C

Moest je op zaterdagavond niet zoveel zin hebben in de banjo’s van Mumford & Sons kun je voor de betere elektronica terecht bij The Blaze. Het duo liet eerder dit jaar de Ancienne Belgique in een mum van tijd vollopen waar ze hun debuutplaat ‘Dancehall’ voorstelden. Met nummers als ‘Heaven’, ‘She’ en ‘Queens’ moet het geen enkel probleem zijn om van de Klub C een kleffe danstempel te maken.

Sports Team, zondag 13.00u, Main Stage

Een nieuw jaar en dus ook een nieuwe hype. Vorig jaar vervulden IDLES en Wolf Alice die rol met glans, dit jaar lijkt onder meer het piepjonge Sports Team die plek in te nemen. De Britten brachten dit jaar met ‘Keep walking!’ hun tweede ep uit dat vrij catchy indierock-nummers en een dikke knipoog richting Pavement bevat. Voor mensen die op de laatste dag ‘vroeg’ hun luchtgitaar al willen bovenhalen.

Lizzo, zondag 13.00u, Barn

Ze werd in korte tijd een absoluut stijlfiguur voor zelfliefde en ging eerst viraal met ‘Juice’ en nadien met ‘Truth hurts’. Debuutplaat ‘Cuz I love you‘ werd een vat vol positieve energie en bangers. Ze zette Coachella op z’n kop en wie er bij was op Best Kept Secret kan alvast de vrolijk tevens vurig innemende podiumprésence van de Amerikaanse beamen. Op Werchter staat ze iets na de middag, het perfecte tijdstip om je dag goed gezind en met een feestje te beginnen.

Black Honey, zondag 14.40u, The Slope

Het lijkt wel alsof we in plaats van onze eigen auto in de DeLorean van Marty zijn gestapt en aan het rondrijden zijn ergens in de jaren 80. Alles is tot in de puntjes afgewerkt om die nostalgische feel te creëren; van de cover-art op singles en albums tot glossy videoclips en het belangrijkste de nummers zélf. Frontzangeres Izzy Baxter Phillips haalt hierin vaak haar innerlijke Lana Del Rey naar boven terwijl ze wordt begeleid door gitaren die melancholiek dan wel glitter uitspuwen.

Amyl & The Sniffers, zondag 21.30u, The Slope

Als het van Amy Taylor afhangt dan is punk nog lang niet dood. Hun zelfgetitelde debuutalbum dat een maand geleden uitkwam, dendert voort als een sneltrein met ruige garagepunk en bakken energie van een soms furieuze Taylor. Laatste keer bier gooien en moshen vooraleer we richting Muse trekken?